Čtvrtek 6. října 2022, svátek má Hanuš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. října 2022 Hanuš

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z19d48e69n47ě72k 46Z66a44v70a94d70i19l 8430558764948

Dobře víme že na současnou inflaci má vliv především zdražení plynu, elektřiny případně embargo vyhlášené EU a odvetnými opatřeními Ruska na suroviny.

Peníze v oběhu na tom nemají žádný vliv.

https://www.youtube.com/watch?v=BGd0flmpoII

;-)

0/0
30.5.2022 13:36
Foto

P54a25v61e32l 79O46t84i29s28k 2496101277

To se mylite, samozrejme ze na soucasny rust cen ma vliv rostouci cena energii a surovin na svetovych trzich, ale to je jen jedna cast. Tu druhou tvori prave mnozstvi penez rozhazovane mezi lidi, ovsem penez ktere si nas stat pujcuje. Jinak receno nevygenerovalo je nase hospodarstvi svym vykonem. Zjednodusene receno , kdyby predchozi vlady nerozhazovaly prachy inflace by samozrejme byla , diky vnejsim vlivum, ktere ovlivnit nemuzeme, ale nemusela byt tak vysoka.

0/0
12.6.2022 13:56
Foto

V13l24a65d79i27m59í69r 73B55l51a31ž58e96k 7718854920

Představme si, že bychom neměli žádný dluh. Takže by nebyla u nás inflace? Jak Babiš může ovlivnit tisk peněz v EU a USA?

Jak to, že nemáme dluh, ovlivní ceny nafty, plynu, potravin, logistické problémy? Možná bychom platili výrazně menší úroky, ale to je vše.

Výrobní sféra stejně asi přejde na EURo a CZK bude stále více marginální měna.

+3/0
30.5.2022 8:32
Foto

Z22d89e52n82ě41k 68Z31a50v25a10d84i72l 8620508284328

R^;-D

0/0
31.5.2022 8:43
Foto

A48n41t56o39n90í91n 82K84o13u48n12o93v13s34k18ý 9598910168388

Přeceňujete poptávkovou inflaci a nevnímáte nákladovou inflaci, která je k nám dovezená a je dominantní.

Energie, suroviny, všechno letí cenově nahoru.

Nebo si myslíte, že benzín stojí 45 korun místo 30 proto, že je mezi lidmi moc peněz?

+3/0
28.5.2022 12:07
Foto

J96i27r85i 43N92e24t64r26e74f96a 7206149325975

častečně ano, ropa stojí tolik co v roce 2014. Benzín byl tehdy prumerne kolem 37KČ

0/0
28.5.2022 21:10
Foto

V22l58a40d38i62m30í97r 68B96l38a29ž28e56k 7218754760

Jen připomínám, že vysoká marže se netvoří na pumpách, ale v rafinériích s majiteli v Polsku a Maďarsku a že je tady hlavně embargo na ruskou ropu, takže tak jako tak je vliv peněz v oběhu marginální. A i situaci je dnes výrazně jiná než v roce 2014.

0/0
30.5.2022 8:36
Foto

Z22d70e44n89ě34k 27Z62a96v63a24d36i74l 8180868914448

Informace p příčinách inflace jsou poněkud zcestné a vůbec se skutečností nesouhlasí výrok, že množství peněz v oběhu roste rychleji než množství zboží a služeb.

Za příklad mohu uvést, že množství peněz v oběhu se v ČR každoročně od r. 2015 a inflace byla blízká 0.

V našem případě se na této inflaci nepodepsaly tyto přežité poučky, ale jen a pouze růst nákladů a nedostatek zdrojů.

Kdo tvrdí opak, je dezinformátor.

:-P

+1/0
28.5.2022 7:29
Foto

R79a94d89e75k 76H30o38d84a39ň 9376307571233

Ona je tam setrvačnost, není to tak že jeden den se najednou zvýší objem peněz o 5 %, a další den je zdraženo.

0/0
28.5.2022 8:25
Foto

Z73d67e52n50ě96k 83Z49a69v42a73d93i95l 8420748484938

Zdržení 7 let ?

;-D?

+1/0
30.5.2022 8:01
Foto

P33a60v19e45l 84O48t61i31s10k 2986901417

Jisteze ne , a v clanku je to taky nekolikrat zmineno. Toto trva roky nez se to projevi . Takze ano velky vliv ma cena surovin na trhu, ale pak je tu to rozhazovani penez mezi lidi. Cili ano inflace by byla tak jako tak, ale nemusel byt nyni uz pres 16% ale treba pod 10 % a to je sakra rozdil.

0/0
12.6.2022 14:01
Foto

P58a59v96e96l 14P82i88s56k83a33č 2201139520739

No nevim nevim...

>„Inflace je matematicky snadno popsatelný stav, kdy množství peněz v oběhu roste rychleji než množství zboží a služeb"

spočítak množství peněz v oběhu - ano to lze, možná i snadno.

spočítat množství zboží - počty kusů nebo na váhu? asi velmi obtížně.

spočítat množství služeb - asi ani obtížně...

+1/0
27.5.2022 9:09
Foto

P46a31v94e79l 43M55a88c90h15a75č20e22k 5381342163

Životní úroveň v ČR nedostanete na úroveň Západu tím, že v krátké době zvýšíte platy na srovnatelnou hladinu. ;-)

+1/0
27.5.2022 8:57
Foto

Z30d50e96n91ě17k 21Z81a76v96a90d58i84l 8910208104508

Proto se vyrovnávají, nebo dokonce zvyšují, asi jen ceny.

:-P

+1/−1
28.5.2022 7:03
Foto

K16a91r20e11l 40K35o29l65a45ř51í66k 8536306865910

Jojo, spořte si lidi ve všech možných pilířích na důchod, možná si za uspořené miliony potom koupíte pár rohlíků a cibuli:-/

+11/−2
26.5.2022 13:26
Foto

Š54á63r49k62a 81M22a20t44y62á64š53o97v87á 1831695962809

Kolaříku,vy hýřile....;-)

0/0
27.5.2022 11:50
Foto

Z15d35e14n29ě27k 32Z75a94v30a41d55i65l 8530378564208

Ale má pravdu, že spořit peníze není moudré, ale naopak je vhodné dát peníze do majetku - nejlépe toho, co neztrácí hodnotu, ale roste.

Investiční fondy to ale opravdu nejsou.

Tam si s vámi bankéři pohrají tak, že zpláčete nad výdělkem.

:-/

+3/0
30.5.2022 8:55
Foto

V97o13j30t51ě57c27h 38N95o57v57á46k 2854378414802

Státní Kapitalismus (resp. monetární politika) se bez inflace neobejde. Inflace není inherentně spjata s volným obchodem ale s centrální bankou, která za žádnou cenu nedovolí deflaci, která by se na státem neřízeném trhu uregolovala sama.

Stát potřebuje inflaci, protože to vede ke zlevňování jeho dluhu a nutí investovat do více rizikových investic.

+4/−1
26.5.2022 13:16
Foto

M75i54r85o48s94l81a72v 37K40y73s67l60i79n63g78e18r 2368968879892

Dokud tato vláda nezačne řešit příčinu inflace drahé energie a neuzavře dlouhodobé smlouvy na energie za přijetelné ceny jako mají všechny státy kolem nás, tak žebračenkama to nespasí ani nahodou. Dřív jsme byli závislí na Rusku a nyni jsme závislí na Němcích, protože zavřením Jamalu volný plyn na burze nebude a nebo bude ale ještě 2 krát dražši než dosud.

+8/0
26.5.2022 9:47
Foto

Z79d48e54n33ě86k 95Z17a71v68a85d88i66l 8880608794208

R^

0/0
3.6.2022 8:35
Foto

J67a88n 61H37i35n75k 2887775894667

Ať je Fialova vláda jakkoli k ničemu, tak za inflaci nemůže. Jak je psáno v článku, inflace je tisknutí nekrytých peněz, což se dělo 14 let. Růstem cen se inflace se zpožděním pouze měří, přičemž fikaně složeným spotřebním košem je možno velmi dlouho úspěšně lhát. Do spotřebního koše nikdy nebyly zahrnuty nemovitosti, pouze v podobě nečitelného imputovaného nájemného. Také akcie a drahé kovy, které se nespotřebovávají, ale jsou předmětem investic právě těch lidí, ke kterým se inflační peníze dostanou jako první. Oni nepotřebují kupovat víc potravin ani jiných životních potřeb, které jsou ve spotřebném koši. Tak koupí třeba akcie s P/E větším než 200, takže mají vyhlídku, že se v dividendách, pokud by se vyplácely, splatí nejdřív za 200 let. Podle mě je inflace možná 100%, ale v růstu cen se rozloží do několika let. Dnes jsme v prvním roce toho období, kdy ceny začínají konečně reagovat růstem. Vytištěné peníze vzít zpět zřejmě nelze, takže je to jen otázka času. Napsal bych samostatný článek, ale zakázali mě.

+9/−2
26.5.2022 9:15
Foto

P58e42t77r 48P20r87o48k51o10p 8372983623602

Na cele te inflaci je smutne jiz to, ze se vlada na ni pekne veze. Ne jen ze ma vyssi vyber DPH smutne je i to, ze kdyz inflaci chcete vzdorovat zhodnocovanim svych aktiv, vlada v to zhodnoceni zdani jak prijem.

+4/0
26.5.2022 10:04
Foto

J97a73n 11H67i54n83k 2107705284827

To není jen smutné, ale úmyslné. Není jiný způsob, jak se zbavit dluhů, než znehodnotit peníze. Jestli se během pár let ceny zdvojnásobí, zdvojnásobí se i platy, nominální HDP i odvody daní. Lidé přijdou o kupní sílu úspor a státní dluh se sníží třeba z 50 na 25% HDP. Mezitím se stihnou nasekat dluhy další, které opět budou kryty inflačními penězi.

+9/−1
26.5.2022 10:12
Foto

P67e50t47r 45P60r63o14k58o76p 8422303473742

Ano, je to přesně tak jak píšete.

+1/0
26.5.2022 10:16
Foto

P92e30t74r 11V27e47p60r51e20k 3144378622

Na druhou stranu, jak jinak se chcete přiblížit kupní síle západních zemí? Pokud na Západě platy rostou a u nás by se měly držet pod pokličkou, bylo by to z vaší logiky věci na jedničku, ale Západu bychom se spíše vzdalovali než přibližovali....

0/−3
26.5.2022 10:48
Foto

J62a33n 17H44i92n88k 2947395584197

Nehodnoťte "mou" logiku věci, nebo budou jiní hodnotit vaši logiku. Žádná inflace ani doprovázená rostoucími platy nás nikam nepřiblíží. Vyjadřoval jsem se věcně o podstatě, aniž bych něčemu dával jedničku. Já stát neřídím a ani nechci, a vůbec nečekám, že se o mě stát postará. Napsal jsem to proto, aby si lidé uvědomili, že nemají věřit v naší vládu, českou korunu, euro nebo dolar, že jim jakékoli spoření s vládní podporou nějak umožní vylepšit si život v důchodu. Nejlépe si každý musí volné prostředky zainvestovat každý sám a hotovost nedržet. Víc než o inflaci mám teď starost o energie. Co když Putin vyhoví našim požadavkům a odstřihne nás od plynu tak, že neumožní ani jeho předraženou dodávku pře Německo?

+5/0
26.5.2022 11:45
Foto

P96e72t51r 87V86e94p78r32e29k 3404598982

Klidně mou logiku věcí ohodnoťte. V západních zemích jsou vyšší příjmy, ale i vyšší životní náklady. Jaká jiná cesta ke srovnání vede, než že v ČR budou rychleji růst platy, ale i náklady, čili že to bude provázeno vyšší inflací? Můžete mě přesvědčit, že to dokážeme i za menšího růstu platů, než je na Západě, velmi rád se nechám poučit. Samozřejmě tisknutí peněz pro nic za nic také neschvaluji....

+2/−1
26.5.2022 12:31
Foto

J17a47n 79H82i81n33k 2667415574457

Proč mi pořád podsouváte myšlenku, že se se někdo snaží, abychom měli stejnou životní úroveň, jako mají na Západě? Opravdu si myslíte, že nás přijali do EU, abychom se měli stejně dobře, jako oni? Můžete takové takové tvrzení něčím podepřít? Kolik desetiletí věčného cimrmanovského střídání období očekávání a zklamání ještě musí následovat, než to všichni pochopí? Jak dlouho musí otrok pracovat a šetřit, aby se měl stejně dobře, jako jeho pán a nemusel nic dělat? Nebo má šanci dřív pochopit, že to prostě nepůjde? Samozřejmě jsou lidé, kteří se zajistit dokážou, ale ti nepotřebují vládu na nic jiného, než aby věděli, kdo zpronevěří jejich daně. Vláda je tady od toho, aby těm ostatním neustále dávala naději, že jednou bude líp, aby nepřestávali makat, snažit se a zadlužovat v zájmu lepší budoucnosti sebe i své děti.

+5/0
26.5.2022 13:51
Foto

P19e81t97r 39V95e24p82r53e34k 3184268832

Já vám nic nepodsouvám, ale proboha snad je přáním lidem, kteří zde pracují, srovnat svou životní úroveň a kupní sílu s lidmi na Západ od nás. Obecně, Samozřejmě budou vždy pracovitější a línější, schopnější a méně schopní, odpovědní a neodpovědní, ale bavíme se o nějakém průměru, o nějaké běžné úrovni. Ono se to i děje, i když to je běh na dlouhou trať. v r. 1989 byl přepočet průměrného platu Němce a Čecha na patnáctinásobku, dnes je na trojnásobku. Čech je pořád chudý příbuzný, ale už není žebrák. A že k tomu, aby byl člověk motivován pracovat, potřebuje finanční odměnu a pokud jí má příliš, motivaci ztrácí, to jsou takové obecně známé věci.

+1/0
26.5.2022 14:44
Foto

J32a11n 58H39i59n65k 2727875844967

Ve svém článku jsem se nevyjadřoval tak, že by to bylo v rozporu s tím, co píšete. Ale když se pořád snažíte psát o něčem úplně jiném, tak prosím. Lidé samozřejmě chtějí žít lépe a kde jsem prosím vás tvrdil, že to není jejich přáním? Mám ale za to, že přání lidí se může lišit od přání vlády. Když nás brali do EU, tak jejich přáním nebylo, abychom se měli stejně dobře. Chtěli, abychom nebyli součástí nepřátelského bloku a samozřejmě předpokládali, že budeme pracovat víc a za míň, což se podařilo. Vláda, ať už naše nebo EU, musí zajistit, aby ekonomika fungovala, a to nejde bez lidské práce. Dnes je čím dál obtížnější donutit lidi pracovat, to vidíte na každém kroku. A bohužel to nejde jinak, než že je uvrhnete do chudoby. Mnozí si na chudobu zvykli a dávky jim stačí. Budou se muset propadnou hlouběji. Co říkám je to, že vláda se postará o takovou vaši chudobnou existenci, ve které žít nechcete. Pokud se chcete mít líp, musíte se postarat sám. Článek byl o inflaci, proto se tématu držte. Nebyl o lidských touhách, jak se je daří či nedaří naplňovat. Na všech spořících produktech, pilířích, penzijních a životních pojištěních atd. vás vždycky vláda obere. Proto nikdy nedržím víc peněz, než které chci v nejbližších měsících utratit a tvrdím, že jedinou fundamentální hodnotou tištěných vládních peněz je pouze možnost zaplatit v nich daně. Nejsou k ničemu jinému, chovejte se tak, jako by platily pouze letos. V důchodu můžete žít jen z cizí práce, proto si můžete přilepšit jedině tím, že budete volné peníze investovat do akcií firem, které vyplácejí dividendy. Nikam jinam. Ještě je dočasnou alternativou zlato a jiné komodity, abyste se vyhnul dočasným poklesům na trhu.

+1/0
26.5.2022 15:33
Foto

P13e63t26r 69V63e20p17r70e72k 3264618612

Tak já se držím tématu inflace. Psal jsem, že se neobejdeme bez vysoké inflace, chceme-li dohánět západ, jinak ho nedoženeme. Naopak vy zde uhýbáte od tématu, vy už řešíte průvodní jevy inflace a doporučená chování lidí.

0/0
26.5.2022 17:17
Foto

P63e68t89r 56P97r64o48k75o15p 8512813333242

Tak odpoved je v tvrdosti meny ne v poctu vydaných papírku.

0/0
26.5.2022 12:28
Foto

P77e33t52r 72V11e67p68r60e21k 3784448232

no ještě že nemáme euro, už bychom nemohli tvrdnout.....

+1/0
26.5.2022 12:32
Foto

P36e59t72r 45P63r45o98k31o70p 8472893483132

No, já Vám chtěl vysvětlit, že dohonit západní ceny lze i jiným způsobem. A máte pravdu, v okamžku společné měny by tato cesta z podstaty věci neexistovala. To by se rozhodlo jednou pro vždy na začátku, jak se koruna smění jestli za jedno Euro to bude 20, 25 nebo 27 Kc a pak už to bude no-go.

0/0
26.5.2022 12:35
Foto

Z66d18e48n19ě91k 60Z80a92v54a85d85i63l 8970708584918

Máme poloviční zadlužení oproti ostatním skvělým starým členským zemím EU - a ty problém s tímto dluhem, či vysokými mzdami neřeší.

Je zajímá jen za kolik nakoupí elektriku a plyn.

:-P

0/0
30.5.2022 17:22
Foto

P10e51t89r 55P43r70o14k74o39p 8512163813112

Tak asi bu se tedybsluselo rict, ze Fiala kecal, kdyz pred volbami vyhlasoval, ze inflaci zvladne. Asi si myslel, ze zkraceni rozpoctoveho deficitu na papire o 100 mld je reseni. Z roho snizeni deficitu ma nejvetsi podil zvyseni prijmu kvuli inflaci. Takze kecy, kecy, kecy.

+2/−3
26.5.2022 7:19
Foto

L53u39m43í13r 69V43i59t30h51a 2297277626302

Zkuste to prosím ještě jednou a srozumitelně. Děkuji a přeji příjemný den!

PS Doufám, že jsem Vás neurazil, bohužel z Vašeho příspěvku je srozumitelný jen závěr.

0/−1
26.5.2022 7:53
Foto

P81e73t85r 80P65r73o50k39o69p 8952983923692

Jedine, co se nepovedlo je zacatek, prvni radek.

Tak asi bu se tedybsluselo rict, ze....

Tak asi by se tedy sluselo rict, ze....

Dva preklepy.

0/0
26.5.2022 8:17
Foto

L95u14m72í78r 50V54i98t90h10a 2557527596372

A četl jste ten text paní Šichtařové celý? Inflace není záležitost několika týdnů, ale měsíců a let. Rozjetý vlak nezastavíte tím, že si před něj stoupnete.

Ani náznakem tedy nelze tvrdit, že by Fialova vláda inflaci nezvládla, protože to je věc, která se ukáže až za několik let. A buďte si jist, že bych totéž řekl i o vládě Babišově. Žádná vláda není schopna zvládnout takovou inflaci takhle rychle.

+4/−1
26.5.2022 8:46
Foto

P37e97t71r 58P31r71o92k22o88p 8392883573842

Souhlasim, jen poukazi na fialovy predvolebni prohlaseni, ze s inflaci umi zatocit. Neumi, a tak o tom ted radeji ani nemluvi.

Muj zcela osobni nazor je, ze inflace je z velke casti importovana pres energie. Druhou cast pak tvori snaha strany nabidky dohonit vypadky trzeb (gastro je krasny pripad) z obdobi covidu. Proste to zkusi a ono se uvidi, jestli maji spotrebitele z obdobi covidu nahromadene uspory, ze kterych by tuto nabidku realizovali. A jak dlouho jejich zasoby na realizaci vyssich cen dodavatelu vydrzi. Je nepochybne, ze ruzne dotacni programy z obdobi covidu, po kterych i predatavitele soucasne vlady tenkrat volali, vzpomenme na pozadavky kompenzovat vsechny naklady apod, vyznamnou merou prispely k budovani penezni zasoby nepodlozene produktovymi vystupy. Je otazka koho za to vinit. Rad bych videl vystupy toho nominanta petikoalice v cele NKU, jak klasifikoval ve sve zprave k vydajum vlady za obdobi covidu, jake vydaje zaradil do tech 10% covid vydaju a jake do tech 90% necovid vydaju. Casto se s tim clovek ted potka, jako s argumentem o vyhazovani penez za.doby covidu.

+2/0
26.5.2022 10:01
Foto

T42o40m70á82š 43K43a20b98á47t 5554566715782

Mě by spíše zajímalo, jak by paní Šichtařová současnou situaci řešila.

+5/−1
26.5.2022 7:11
Foto

A72l62e38x 80G28r43e31g37o45r 9514672212739

Spíše bystré se měl ptát, jestli by ji zapříčinila.

Dnešní inflací nezkroti jen jednoduchá řešení ale musí se uskromnite společnost. Méně dotací a nejrůznějších podpor. Utrácet jen tolik, kolik máte , spíše méně a šetřit na období, kdy mi klesne příjem. Nakupovat zbytné věci, začít opět opravovat ty starší ale plně dostačující.

+1/0
26.5.2022 13:17
Foto

K37a10r56e16l 73K83o30l64a22ř67í29k 8266216195490

Když je hyperinflace, tak se šetřit opravdu, ale opravdu nevyplácí:-/

+2/0
26.5.2022 13:33
Foto

A38l89e52x 24G85r52e98g39o83r 9174212542369

Myslel jsem stát a na něj navázané subjekty. A samozřejmě také o tom, jestli je nutné utrácet za zbytné věci. A k hyperinflaci máme opravdu daleko.

+1/0
26.5.2022 13:37
Foto

M57i95r87e13k 71T69u16r20e52č40e80k 4723512230592

"...šetřit na období, kdy mi klesne příjem..." je hloupost. Sezere to inflace. Spise "setrit" jen tak, abych s vyplatou vysel.

+1/0
26.5.2022 22:56
Foto

J94a18n 63V16ě34r81n98ý 3552983530359

Markétka vám napíše blog jak se máte starat sám o sebe.

+2/0
26.5.2022 15:43
Foto

J30i38ř69í 72K97o61n38r93á16d 8263788265542

Málokdy s vámi souhlasím. Dnes ano, popsala jste to přesně.

+1/0
26.5.2022 6:13
Foto

T51o12m38á84š 58S71m51o44l38í48k 3431742536143

I kdyby padla, jen se vymění ksichty a jede se dál...

0/0
26.5.2022 6:00
Foto

Š30á54r58k49a 88M58a46t48y77á49š79o42v28á 1431565172439

jste mi připomněl - i kdybychom padli všici,vstanou noví bojovníci... - ježišikriste!

+1/0
27.5.2022 11:51
Foto

P25e90t19r 64V31e52p23r96e36k 3114898902

Neuvěřitelná arogance Fialovy vlády. ODS je zodpovědná za zrušení SH mzdy, čili za velkou akceleraci zadlužení a nárůst dluhu. Dnes Fiala tento fakt háže na Babiše a svádí na něj současnou inflaci, o svém podílu vůbec nemluví.

+2/−12
25.5.2022 20:51

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz