Středa 29. září 2021, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. září 2021 Michal

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P63e19t12r 15R20e10k65t91o36r81y70s 1307373524324

Markéto, velmi si Vás vážím a jste pro mě zdrojem pro inspiraci a zamyšlení. V případě článku o potravinové soběstačnosti se mi však zdá, že jste nevzala v úvahu všechny aspekty, protože ne všechny aspekty jsou ekonomické nebo emotivní. Aspekty, které nebyly vzaty v úvahu dostatečně, jsou především tyto dva: (1) nikdo nehovořil o 100% potravinové soběstačnosti a (2) dovozy potravin (i základních) jsou pokřiveny nerovnou dotační politikou EU (kdo si "vyřve" lepší podmínky, tak má lepší cenu / zisk).

Od začátku jsem slyšel jen o určitých %, pro která platí podíl na trhu. Myslím, že na začátku to bylo 85%, potom 60%, apod. Vždy bylo hned uvedeno, že nejde o banány, kiwi, apod., která se u nás pěstovat nedají, ale naopak výhradně o potraviny, která se pěstují u nás. Jsem pro volný trh, ale ten v zemědělství není - vlivem různě velkých dotací, která si historicky nebo schopností vyjednavačů vybojoval ten který stát. Jsme stát pracovitých a schopných lidí. Proto si nemyslím, že by naši zemědělci nedokázali vypěstovat brambory, cibule, jablka, apod. za srovnatelnou cenu. Rozhodně u nás v zemědělství nejsou ani nadprůměrné platy, spíše podprůměrné, takže s bonusem absence nákladů na dopravu přes půl Evropy (o Novém Zélandu nemluvím), jsme rozhodně schopni vyrobit takové plodiny srovnatelně / výhodněji. Problém, který vůbec nezmiňujete, je také otázka "kdo na prodeji zahraničních plodin finálně vydělá?". Velké % prodejců potravin spotřebitelům jsou zahraniční řetězce. Kam půjde zisk z jejich prodeje? Přirozeně k mateřské firmě (nijak to nerozporuji), ale potom trh není volný - lze již u 80-90% zahraničních řetězců hovořit o monopolu? Pokud se prodají zahraniční produkty (z hlediska zájmů toho kterého státu / seskupení států), pak tu máme pokřivený trh. V této situaci lze také hovořit o monopolu výkupních cen.

Také zde platí i zkušenost s rouškami, kdy si státy (D, USA) zabavovaly i již zaplacené objednávky roušek. Čím potom Česko nakrmí své lidi, až to nastane? A to hrozí.

0/0
26.6.2020 12:24
Foto

P58e59t88r 67S94e59d90l16á28č59e33k 6292711267373

Paní Markéta zase přesvědčuje, že je nepřebernou studnicí myšlenek, ale jakých. Jen jedna věta:" No, a pak přijde nějaká plísňová choroba a zdecimuje všechnu zeleninu v našich sklenících. Takové choroby rostlin i zvířat přeci čas od času přicházejí." Konec myšlenky. No, to si zase já pamatuji, že v době naší potravinové samostatnosti nás trápily naše domácí plísně a škůdci, se kterými jsme si snadno poradili. Teď marně bojujeme s plzákem španělským, dovezeným s levnější zeleninou, který fakticky decimuje naše skleníky a mám obavy že zmutuje do takové velikosti, že sežere i milou Markétu Šichtařovou.

0/0
25.6.2020 23:32
Foto

L95e35o32n30t20ý45n98a 56C74h32v57á89t70a69l40o24v32á 1413165966

Jak jste si snadno poradili? Myslíte v dobách, kdy v obchodech ovoce zelenina tekly brambory z přepravek, mrkev byla plesnivá a občas bylo i zelí? Jahody se nechaly hnít ve vagonech, protože musely počkat, až bude Spartakiáda?

Plzák nezmutuje, protože nám hrozí sucho, takže plzák uschne.

0/0
26.6.2020 0:29
Foto

P92e87t19r 40S83e57d90l52á81č90e38k 6492631397563

Plzák neuschne, to si pište. Zřejmě nemáte problém jíst rajčata postrádající chuť a vyrostlá z přebytku energie elektráren, mrkev umytou od všech vitamínů a zelí plné psticidů.

0/0
26.6.2020 9:21
Foto

P47e10t26r 17N32o12v83ý 9661203148

Paní Šichtařová zjevně nepochopila, co potravinová soběstačnost znamená.

A tak motá páté přes deváté.

Opravdu nejde o to, aby se u nás pěstovaly banány.

+1/−1
25.6.2020 11:09
Foto

M87i30r75e13k 36K90o23u73ř32i49l 8864947484711

Soběstačnost je blbost - nebo snad někdo čeká, že ti, kdo ji hlásají, budou jíst jen české potraviny a pít české nápoje?

0/0
25.6.2020 9:04
Foto

P28e92t27r 65N46o81v92ý 9591243318

Proč by se měly jíst jenom české potraviny a české nápoje?

0/0
25.6.2020 12:31
Foto

L39e96o 25V19l14a22c36h76y15n51s62k81ý 4861264907760

V globalizovaném světě si opravdu nepřipadám chráněný proti rizikům. Příklad s příchodem plísní je špatně, protože ta plíseň může přijít kdekoliv a všichni se pak pohrnou na trh, kde plíseň není a ceny poletí nahoru pro všechny. Soběstačnost je totiž o vlastní zodpovědnosti. Globální trh funguje jen pokud nedojde kdekoliv ve světě k propadu výroby. Opak je pravdou. Při vlastní zodpovědnosti za produkci nebudeme závislí na globálním trhu, ze všemi vlastními riziky. Navíc v době klidu bez propadů produkce je problém s nadprodukcí, kterou globální trh rozdistribuje od bohatších k chudým jen tehdy, pokud nejsou chudí sami soběstační. A přesně to se podařilo dohodnout s východní Evropou. Zahoďte soběstačnost, když bude u vás ouvej, dodáme cokoliv. Ale pokud bude chybět všude, nebude to zalevno. Zalevno je pouze pokud je všude nadprodukce.

0/0
24.6.2020 18:15
Foto

M63a26r24c52e61l 98S37u97p 6239145468470

Není ten "sichr" příliš drahý špás? Nevyjde ve výsledku nakonec levněji, když si to jednou za mnoho let prostě koupíme dráž ?

0/0
25.6.2020 17:39
Foto

L83e27o 53V72l97a45c16h20y80n19s60k94ý 4721804527840

Nejsem takový optimista, jako vy. Dílčí krize globální ekonomiky budou od doby, kdy se Čína stala vedoucí ekonomikou světa mnohem častější.

0/0
25.6.2020 21:00
Foto

L89e40o75n35t87ý82n64a 78C17h62v31á11t98a12l14o66v74á 1523595616

Vždycky když je něčeho málo, letí ceny nahoru a má to i logiku, když bude něčeho málo a bude to zalevno, bude se s tím plýtvat, vykoupí to první, kdo přijde a na ostatní nezbyde a brzy to dojde úplně. A i kdybychom pěstovali něco, co jinde nebude, tak stejně nikdo nezaručí, že se to bude prodávat levně, protože by k nám přijeli ze zahraničí a vykoupili to, proti tomu právě ideálně funguje to zdražení.

0/0
26.6.2020 0:25
Foto

L78a63d45i80s15l19a67v 12D31v51o71ř18á24k 6470664465782

Potravinová soběstačnost je stejný nesmysl, jako národní měna. Paní autorka ovšem radí fondům, jejichž významným zdrojem příjmu jsou kurzové transakce, proto národní měnu zuby nehty bráni. Tak jako zemědělci kopají za potravinovou soběstačnost. Zkrátka za vším hledej něčí zájmy. Jinak ale dnes výjimečně souhlas.

0/0
24.6.2020 14:27
Foto

P57a64v28e47l 46K19u75c43h16t18a 4756511857524

Pro pí Chvátalovou - na Moravě umíme průmyslově "vyrobit" celoročně stejně kvalitní rajčata jako v NL/B a ne dráže. Např. odrůda Brioso. Pokud vím tak tato produkce se zvedá a považuji to za vhodné. Nejde tedy jen o pár kousků po dobu 1-2 měsíců z babiččina záhonu.:-)

0/0
23.6.2020 16:50
Foto

J22a29n 72H30o53r59n70í25k 6303797435377

Jak velká je to produkce, vydrží to do ledna? Prostě, bude to stačit na pokrytí celoročních požadavků českého trhu?

+1/0
23.6.2020 23:08
Foto

P45e53t17r 63N42o64v35ý 9181203338

A proč by mělo?

0/0
25.6.2020 12:32
Foto

J21a24n 69H86o11r74n96í42k 6253267775387

To se zeptejte těch, co volají po potravinové soběstačnosti.

0/0
25.6.2020 14:41
Foto

P51e45t92r 92S16e75d62l37á83č83e20k 6112641687793

V lednu jíst ta rajčata bez chuti a vůně? Fuj!

0/0
25.6.2020 23:36
Foto

L73e53o50n42t75ý28n11a 14C13h42v51á84t72a81l14o63v65á 1973925186

Vím, viděla jsem to v reklamě, na Moravě pěstujeme chutná a voňavá česká rajčátka. ;-D

O celoroční výrobu vůbec nejde, protože v zimě jsou rajčata a okurky prodávané v ČR bez chuti a je vlastně jedno, odkud jsou. Nicméně jižní státy mají přece jen delší dobu, kdy jsou schopni vypěstovat rajčata, okurky a papriky než ČR. Určitě je možné všechno nacpat do skleníku jako v NL, ale je to zbytečné a drahé.

0/0
26.6.2020 0:43
Foto

J23a69n 35H87o72r80n35í49k 6103237145287

Tyjo, dneska souhlas :-)R^.

+3/0
23.6.2020 2:14
Foto

R30o10b53e91r81t 49M58y37š46k41a 4606516319135

Paní magistro, strčte si ty ekonomické poučky někam. Když vy jste si hrála na pískovišti s kačerem, tak tehdejší Československo bylo v rámci evropy potravinářská velmoc. Po vstupu do EU jsme si vyjednali limity nebo spíše jsme je obdrželi jako normativy, kolik ha čeho můžeme pěstovat, kolik ks skotu, krav, prasat slepic, brojlerů můžeme chovat, takže během pár let se z nás stali dovozci základních potravin, které jsme dříve vyváželi. Že teď např. dovážíme maso a vejce z Polska není věc naší dražší výroby ale důsledek dotační politiky Polska. Že teď německé mlékárny vykupují v jižních čechách české mléko, které zpracují a prodají zpět do česka s přidanou hodnotou za nízké ceny, které výrazně ovlivňuje dotační politika EU je skutečnost. Že za přizpění EU byla po vstupu do EU zlikvidována v Česku většina cukrovarů, za což dostali jejich zahraniční majitelé od EU ještě zaplaceno je realita, kterou většina lidí v této zemi neví. Mohl bych pokračovat, ale k ničemu by to nebylo. Jsou to fakta a snahy o nápravu alespoň části toho co se pokazilo jsou sice chvály hodné, ale podle mě je to jen zbožné přání. To co jsem zde popsal není proti EU, je to jen skutečnost , co se s naším zemědělstvím stalo.

+4/−2
22.6.2020 16:46
Foto

L79i32b30o27r 21D17u55š55e20k 4478643763613

Současný problém ekonomů je dle mého následující: 1. Předpokládají neustálý růst HDP. Při omezených zdrojích surovin, energie a rostoucímu tlaku na zdroje. Lidí přibývá, nadvýroba potravin klesá, úrodnost půd klesá a klesá i množství obdělatelné půdy. Ceny potravin v dlouhodobém horizontu porostou. Mnohde se nedostává ani vody na nezbytnou zálivku. 2. Bagatelizují rizika globalizace, protože to umožňuje levnou výrobu a levný dovoz. Zcela pomíjejí, že know-how zůstává tam, kde se produkt tvoří a to i u těch potravin. 3. Mění se klimatické podmínky a my budeme muset šlechtit nové přizpůsobené odrůdy. K tomu je třeba uchovat pestrou zemědělskou produkci. 4. Někdy mám pocit, že ekonomové mají v sobě málo pokory a profesní poctivosti. Mnohokrát se spletli a důsledky jejich omylů odnesla celá společnost a zejména nejchudší. Paní Šichtařová tu psala, že spoléhat se na potravinovou soběstačnost nás přivede k hladomoru. No pokud se tu vyskytne choroba, či sucho a lokálně nám tu zapříčiní nedostatek úrody, pak jistojistě rádi chybějící plodinu dovezeme...Ale co když to bude napak paní Šichtařová? Co když se neurodí v Číně a v Indii a nebude rýže a pšenice ne pro 10mil. Čechů, ale pro 300-500 mil. Číňanů a Indů...jsou to silné lidnaté země s jaderným arzenálem, velké ekonomiky, které kvůli vnitřní stabilitě prostě vykoupí případnou nadprodukci. Kolik pak bude v Lidlu a Kaufladu stát chleba? A co nám poradíte pak? Asi že je třeba potravinovou soběstačnost zvýšit. 5. Ekonomové se mylně domnívají, že mají ekonomiku pod kontrolou. Dávno nemají. Rozhodují politici a to v horizontu volebního období a okamžitého indexu popularity. Ekonomové látají díry v bortícím se systému založeným na chátrající důvěře a víře. 6.Ekonomové tvrdí, že trh má samoregulační schopnost, což platí do určité míry. Vláda USA nepřipustila, aby Čína vlastnila rozhodující podíly v petrolejářských fy. nebo přístavy. A stejně strategické je kdo v naší zemi vlastní zdroje produkující energii, vodu, potraviny.

+1/−2
22.6.2020 14:05
Foto

K50a78m10i89l 98S24e31d83l29á89č32e23k 1166709556751

Líbí se mi, jak píšete o pokoře a přitom podsouváte ekonomům blbosti, které jste si vycucal z prstu.

1. Ne, nepředpokládají. Nicméně, dá se očekávat, že z dlouhodobého hlediska HDP poroste, a to do té doby, dokud bude existovat technologický pokrok. Samozřejmě, pokud lidstvo nedostane nějakou velkou "ťafku", jako jaderná válka, pád meteoru apod.

Mimochodem vámi popsaný růst populace a cen potravin se nijak nevylučuje s ekonomickým růstem.

2. Nevím, jak to přesně s těmi riziky globalizace myslíte. Nicméně v dnešním globalizovaném světě, je to know-how mnohem snadněji přenositelné, než dříve.

3. Mění se klima, no a? Tak se bude pěstovat něco jiného. V čem je problém?

4. Nevím, co myslíte tím, že se ekonomové mnohokrát spletli, ale faktem je, že ekonomové nemají žádnou rozhodovací pravomoc. Obvykle to funguje naopak. Politik vymýšlí nesmyslná opatření a ekonomové mohou na jeho omyl upozorňovat jak chtějí. Jde jenom o to, jak to politik umí prodat svým voličům.

Při neúrodě bude chleba jistě velmi drahý. Proto bude lepší, být co nejbohatší, když taková nepříjemnost nastane. Tlačit potravinovou soběstačnost jde ale proti tomu (pokud by byla ta soběstačnost efektivní, tak by nebylo potřeba ji tlačit).

5. Ne, tak to se ekonomové ani náhodou nedomnívají. Kde jste takovou blbost slyšel?

6. Nevím, jak samoregulační schopnost trhu souvisí s tím, že vláda USA někde něco nepřipustila. Nicméně, jestli máte strach, že by nám v případě války chtěl zahraniční vlastník zavřít kohoutky v českých vodárnách nebo chtěl odmítnout prodat brambory z českých polí, tak to nemusíte. Když bude nejhůř, tak se přestaneme zahraničních majitelů ptát. Slyšel jste už někdy o znárodňování, ne?

+1/0
22.6.2020 22:39
Foto

J62i27ř14í 84K92u57č14e31r87a 5168571724196

Ceny v Česku jsou o mnoho vyšší než v zahraničí, může za to v malé míře vyšší DPH na potraviny, ale zásadně to ovlivňuje supermarketová exploze, máme nejvíc supermarketové plochy na jednoho obyvatele, nelze přehlédnout, že jsou zničeny tržnice a maloobchod, celá legislativa jde na ruku supermarketům a oni svou sílu využívají. Reálně zde funguje kartel a jediný kdo to neví je ÚHOS. Všimněte si jak cestuje sleva stejného zboží, třeba káva Velvet, cena 189 Kč (plus mínus) jeden týden Tesko 89 Kč, pak Bila, pak Penny, pak Hyperka, a další, nakonec se vystřídají všichni. To se děje i u ostatních slev. Normálně si nás mezi sebou vodí jak oslíky na mrkev, protože se slevou utratíte i za jiné zboží, ne každý přebíhá mezi supermarkety a vyzobává slevy, i když i tací jsou.

Proč se rozčiluju? Byl jsem na nákupu v Polsku, zemědělci (vesměs rodinné farmy, Polsko obří kolektivizaci nikdy nezažilo) mají na výkupu stejné i lepší ceny než u nás a kolik stojí maso a zelenina se mě ani neptejte, to se naprdnu znova. Zadejte si do vyhledávače "letáky.pl". Jenže potravinami to nekončí, kolik tam stojí kvalitní oblečení, stavební materiál, ubytování v lázních a pod. Žijeme si tu jako zaprděnci, hlavně nám z venku nekecejte do toho našeho smrádečku, pak nadáváme na všechno okolo a necháváme se okrádat několika desperáty, miliardáři, kteří se tím jak nás dusí ještě chlubí a snaží se nám namluvit, že je to pro naše dobro a bezpečí. Zavření hranic evidentně takové "národní" propagandě náramně pomohlo.

Nechci takové dobro ani bezpečí, chci svobodný trh, každý kdo vám tvrdí opak, jen otvírá vaši peněženku a vaše osoba je mu u zadele. Seberte se a vycestuje aspoň kousek za hranice a zjistíte proč je důležitá svoboda pohybu osob a zboží. No a vy co jste tam už byli jak se vám tam dýchalo?

P.S.: Autorka uznává, že EU je taky na něco dobrá, to čumím. Jen aby nebylo ve stranickém institutu dusno, tohle V & V budou kousat těžko.

0/−1
22.6.2020 12:45
Foto

K62a87m24i30l 98S79e36d55l42á45č29e46k 1826899106171

Odpovídal jsem, ale vlákno bylo od mojí první reakce dále smazáno. Předpokládám, že kvůli slovíčku, které jsem použil. Doufám, že to maže automat, protože člověk by jistě pochopil, že bylo použito v ironii a ne proti komukoliv.

Psát všechno znova se mi nechce. Jenom Vás upozorním, že není pravda, že by se řetězce nesešly se stejnou akcí. Třeba dnes měl Albert a Penny celou řadu produktů v akci společně. Ve skutečnosti je to naprosto běžný jev.

https://www.kupi.cz/letak/penny-market-letak-katalog-vin-a-delikates

https://www.letakomat.cz/penny-market/ctvrtecnik-od-ctvrtka-18-06-2020/

https://www.letakomat.cz/albert/supermarket-od-stredy-17-06-2020-0/

0/0
23.6.2020 21:31
Foto

L21i50b60o78r 91D91u43š79e83k 4138453563213

Paní Šichtařová Vaše příspevky štu se zájmem a Vážím si Vás jako ženy vychovávající 6 dětí i jako makroekonoma. Přesto si dovolím polemizovat nad Vašim příspěvkem. Mé výhrady se týkají: 1. Měřítka...nikdo netvrdí, že je třeba vyrobit 100% potravin u nás nota bene dáváte příklad banány jako zdoj K. Opáčím jinak proč by se brambory nemohly dále pěstovat na Havlíčkobrodsku, kam tradičně patří. A proč je musíme dovážet z Holandska. Proč nezvýšit potravinovou soběstačnost z 45% na 66-75% ve strategických plodinách....Máme nadprodikci řepky cca 50%, obilovin...cca 30%, mléka....pokulháváme v ovocnářství zelinářství a je to dáno i nastavením dotační politiky a zvýhodněním velkopěstitelů. 2. Současná zemědělská politika je formována především pohledem ekonomů....vyrobte to co nejlevněji, nejefektivněji....spotřebitel jde po ceně. Z tohoto pohledu máte sice pravdu, ale je to krátkodobý, zkreslený pohled. A důsledkem je menší pestrost pěstovaních plodin, stereotypní osevní plány, spoléhání zemědělců na dotační politiku, která ale nezohledňuje místní podmínky (které dříve předurčovaly chování zenědělců společně s dostupnou výrobní technologií). Ve spojení s úbytkem skotu, ovcí...mění se skladba luk, je nedostatek humusu v půdě (není dostatek organických hnojiv), roste eroze půdy, klesá schopnost zadržet vodu a půdní vzduch.

3. Klesá počet drobných zemědělců a farmářů, ztrácí se know-how a specifická znalost nakládání s půdou a uchováním krajiny. Shrnuli to, řekl bych že na problém potravinové soběstačnosti nahlížíte zkresleně a vyhrocujete problém do absurdity. Spoléhat se na dovozy základních potravin bude fungovat do doby, dokud bude jejich nadbytek. Pak se ceny zvednou. Je to jako spoléhat na ukládání strategických rezerv ropy v sousedních státech, protože to je právě levnější. Naše zásoby potravin v hmotných rezervách vystačí na necelé 2 dny, protože jejich zvyšování a udržování je drahé. Současná ekonomika je novodobé náboženství materiální společnosti, která zapomíná, že

+5/0
22.6.2020 12:39
Foto

M83a50r51t21i31n 41R74ý12d23l 2359437983437

Koukám, že s paní Šichtařovou dost lidí nesouhlasí. Přidávám se k nim. Několik let jsem žil v Rakousku. Pečivo jsem kupoval u Franze, mléčné výrobky u Marušky, maso u Hanze a zeleninu s ovocem ve statku. Myslím si, že toto je ta soběstačnost. To co vyprodukuji navíc mohu prodat dál a to co nevyprodukuje zemědělství v tom či onom státě, se doveze, pokud je po tom poptávka. Rakušáci nejí moc kiwi, liči a neorientují se moc v exotických odrůdách, tak jako my. Nedávno jsem měl chuť na čerstvý chřest, byl jsem zvyklý si dojet do 5 km vzdáleného statku a tam jsem si koupil čerstvý, kolik jsem chtěl. Tady bych musel najet alespoň 200 km a nevím jestli bych koupil. To samé s jahodami, v mém okolí jsou dva farmáři, kteří provozují samosběr, ale je o to takový zájem, že jahody nestačí dozrávat.

To, že kupujeme levné dovozy, to je všude, každý chce ušetřit. Ale zase to Rakousko, vše je tam mnohonásobně dražší, lidi jsou na to zvyklí, i když remcají jako všude, ale to co je tam standard (např. zubní pasta Signal), tady se považuje za luxus. Někde se začít musí, tzn., že se musí naše výrobky zdražit a Češi si ze začátku budou hodně utahovat provázky na montérkách, ale za pár let si budeme moci povolit o jednu dírku na luxusním koženém opasku. Podívejte se co udělala dvouměsíční stopka covidu s lázeňstvím. Lázeňské domy si přetahují hosty za mnohokrát nevýhodných podmínek, kolikrát pod cenou a nevytvářejí si fin.zásoby. Pak příjde takováto histerie a všichni krachují. Vždyť nás ekonomové stále zásobují radami, že musíme mít naspořeno alespoň na půl roku, tak proč se tohoto nedrží i zaměstnavatelé?

0/−1
22.6.2020 11:20
Foto

K26a97m66i11l 13S57e96d20l47á54č77e79k 1266289186391

Nějak jste ale nedal žádné argumenty, proč bychom si měli připlatit, aby to s potravinami fungovalo jako v tom Rakousku.

Jinak Signal je v Rakousku standard, protože Rakousko je bohatá země. Není to ale rozhodně díky pečivu od Franze.

0/0
22.6.2020 22:43
Foto

M26a63r33t25i71n 91R93ý18d25l 2519247963927

A proč myslíte, že je Rakousko bohaté? Oni makají od rána (mimo Vídně a Salzburku) od 05:00 do 22:00 hod. v zemědělství včetně svátků a víkendů. A právě proto, že si po válce museli za vše pořádně připlatit, tak se jim ty peněženky postupně plnily. To tak bývá, když si místo zisku 5% a méně jako je to v ČR, připočítáte 30% v Rakousku. Za stejné služby jako jsou v českém penzionu či hotýlku zaplatíte v Rakousku o těch 30% více a nikdo se nediví. Proto Rakušáci jsou bohatší než Češi, ale i to je relativní. Zase zaplatí za Škodovku o těch 30% více a jede si jí koupit do ČR.

0/0
23.6.2020 10:27
Foto

M84a16r60t45i75n 93R76ý77d80l 2549487463737

Jo a ještě jeden příklad: oni si netěží svoje lesy, za levno vykupují naše kulatiny a prodávají nám drahý nábytek, který vyrábějí Rumuni.

+1/0
23.6.2020 11:14
Foto

M39a71r70c93e12l 33S44u84p 6599125288370

Takže na tom mezinárodním obchodu a turistice asi něco bude ! Ono se zadrátovat a pak soběstačně farmařit rozhodně k prosperitě země nestačí. Soběstačnost v potravinách je spíše luxus o který se mohou tyto země pokoušet, když jsou v ostatních ekonomických segmentech na dostatečné výši a část zisků přerozdělí, aby zemědělství mohly dotovat.

0/0
24.6.2020 8:46
Foto

K51a32m88i50l 59S87e59d13l34á40č92e41k 1146329506391

Pořád jsem z toho ale nějak nepochopil, proč bychom měli naschvál speciálně kupovat dražší české potraviny.

+1/0
23.6.2020 21:33
Foto

P58e70t24r 85N50o41v29ý 9321243228

Proč by měly být dražší?

0/0
25.6.2020 12:08
Foto

K28a79m21i42l 81S86e33d93l53á15č36e28k 1926939446221

1. tak to podává pan Rýdl, na kterého jsem reagoval,

2. pokud české potraviny nejsou dražší, pak není ani potřeba zavádět nějaké opatření o soběstačnosti.

0/0
26.6.2020 1:27
Foto

M42a46r39t66i71n 61V92e85s24e44l26ý 8762950315989

ženská bláznivá nikdo nemluví o ukončení obchodu s ostatními zeměmi ale o soběstačnosti zemědělské. Brambory, obilí - nejen pšenice, vojtěška, prase, skot už jste to někdy slyšela? Tam směřovat dotace ne do řepky a podobných surovin.

+1/−1
22.6.2020 11:15
Foto

V74l37a40s18t48i69m51i53l 69D47o60r26o24t21í64k 3756796737189

Paní Šichtařová, Váš výklad soběstačnosti se jeví jako demagogie.

Tady přece nejde o to sami si pěstovat banány a všechno ostatní nehledě na náklady .... , ale o zajištění, zabezpečení dostupnosti základních potravin, vody, energií, .... i v případě možného ohrožení - eliminovat existenční rizika, závislost na libovůli z venčí.

Ten náš trh přece není o řádné ekonomice, kterou popisujete, ale je zdeformovaný politicky, dotacemi, mocensky, ..... .

Např. je přece známá nebývalá státní podpora a protežování francouzského zemědělství ..... .

Co uvádíte by snad platilo, kdyby tady byly rovné podmínky, příležitosti, ale tomu tak přece není.

Už samotný princip vyjednávání přístupových podmínek do EU je postavený na hlavu a je diskriminační - každá země má jiné podmínky - je to uplatňování mocenské politiky rozděluj a panuj.

:-)

+7/−2
22.6.2020 1:07
Foto

V94l88a64s51t60i34m92i96l 97D65o20r36o71t53í39k 3976866837559

Smyslem přece není bránit obchodu se zbytkem světa. Ale pokud jsme s ohledem na vlastní potřeby byli významnými producenty, brambor, pšenice, masa, mléka, cukru, ......, tak proč jsme ze sebe nechali udělat "závisláky" na rozhodnutích a dodávkách z venčí (např. cukrovarů jsme se zbavili a nechali si je zlikvidovat v konkurenční válce, .......).

Jinak, jeví se proti zdravému rozumu např. výhradně dovážet někde ze Španělska a kupovat v obchodních řetězcích rajčata, která jsou naprosto bez chuti a bez "zápachu" (pokud se to není zápach přímo hnilobný), když sami dokážeme vyprodukovat rajčata, která se dají jíst.

:-)

+5/0
22.6.2020 1:20
Foto

L73e69o88n75t91ý16n54a 46C81h30v47á64t51a68l10o42v43á 1323765156

My jsme někdy dokázali produkovat rajčata, která se dala jíst? Kdy přesně to bylo? Tak moje babička na své zahrádce rozhodně ano, ale určitě nehodlá zásobovat celou republiku. Vaše babička na své zahrádce možná také, ale stane se velkovýrobcem? Ale pryč od rajčat, co takové papriky, těm se u nás občas daří, ale přesto jsou lepší maďarské, co s tím?

+1/0
22.6.2020 1:27
Foto

V24l50a71s84t43i42m74i16l 86D26o33r79o29t15í13k 3296286967589

Naše zemědělství bylo z konkurenčních důvodů, pod zahraničním tlakem a s posvěcením naší politické reprezentace rozprášené.

Měli jsme relativně slušnou úroveň.

Minimálně taková rajčata, jaká prodávají řetězce z dovozu dokážeme vyrobit také, ale věřím, že určitě lepší.

A jinak, nic nemám proti dovozu, např. lepších paprik z Maďarska.

:-)

+1/0
22.6.2020 1:40
Foto

V96l24a52s71t58i42m23i50l 36D39o19r16o30t80í69k 3156126837559

Jak je náš trh deformovaný politickými lobby (a zjevně "malými domů") bylo vidět i v případě nedávné koronakrize.

Miliardy se ochotně a velice rychle utrácely v zahraničí, přičemž domácí producenti byli ignorování, ne-li přímo odháněni a postihováni.

Řeči o tom, že nemáme u nás takové výrobní kapacity ...... jsou účelově zavádějící.

Jak se dá např. vyrobit dostatek "hadříků na ústa" předvedli samotní lidé.

Tady se ale jednoduše nechtělo, protože to není ten "správný business a prebendy z něj ..... ".

:-)

+1/0
22.6.2020 1:31
Foto

L43e27o98n67t29ý58n49a 28C59h47v48á80t45a84l35o62v62á 1523915396

Zase nemůžete srovnávat šití roušek po doma s pěstováním paprik nebo rajčat, protože zatímco rouška je lidský výmysl, rajčata a papriky chtějí svoje a to člověk ovlivnit nemůže, pokud je nepěstuje ve skleníku a to prostě není to pravé oříškové. Tak proč nenechat produkci paprik a melounů Maďarům? Proč nenechat papriky a rajčata Španělům, když je mohou vypěstovat s menším úsilím a s menšími náklady? Vždyť to nemá hlavu patu?

+2/0
22.6.2020 1:40
Foto

V71l91a16s44t96i79m94i51l 20D24o12r29o73t84í79k 3586386937939

To jsou principiální záležitosti. A na nedávné minulosti konkrétní ukázka, jak to u nás chodí.

Klidně, ať funguje volný obchod a je dostupné zboží z Maďarska a Španělska ..... .

Ale chraňme si domácí výrobce, producenty a nenechejme si je likvidovat v nerovném mezinárodním konkurenčním boji (kdy zahraniční zemědělství je nesrovnatelně dotované a protežované).

Např. naše domácí cukrovary zlikvidovala EU a zahraniční kapitál (koupit cukrovar v Hrochově Týnci a okamžitě jej srovnat se zemí, to je přesně ono).

:-)

+1/0
22.6.2020 1:51
Foto

J32a40n 81B74u12r54i93a33n 2803679284270

V podstatě s Vámi souhlasím, až na ten cukr - v současné době vyrábíme víc cukru než za socialismu. Jen k tomu není potřeba tolik cukrovarů - a tohle je dlouhodobý trend. Za Rakouska či první republiky se cukrovary u nás počítaly na stovky. Ale dokázaly dohromady vyrobit to, co dnes zvládne jeden velký cukrovar.

+2/0
22.6.2020 8:17
Foto

J23a71n 22H62o37r81n12í87k 6343167395137

No, takhle to v tom Týnci úplně nebylo.

0/0
23.6.2020 2:13
Foto

V56l28a74s95t65i36m96i67l 67D29o60r57o95t88í60k 3506726987379

Detaily neznám.

Ale jezdil jsem dlouhodobě kolem a znám místní lidi.

Byl to nově postavený velký cukrovar a najednou nebyl - srovnaný se zemí.

Nevím, kdo to tenkrát koupil (Francouzi???)

Jinak léta jsme tady měli direktivně stanovené kvóty na výrobu cukru, abychom neohrozili zahraniční producenty ......, jako za RVHP.

To je ten volný a svobodný trh?

:-)

0/0
23.6.2020 8:49
Foto

J32a92n 11H40o17r20n56í96k 6553507695867

Co se týče Hr. Týnce, tak tam se ti Britové (pokud vím, tak to nebyli Francouzi, ale možná se pletu) nakonec nedohodli s českou vládou (chtěli něco na způsob investiční pobídky) a tak to celé šlo do kopru.

Ano, byly tady kvóty na cukr, na druhou stranu zase moratorium na vstup zahraničních investorů na trh s nemovitostmi. Přechodné období. Případ Hr. Týnce byl do očí bijící, prototže cukrovar byl kompletně zrenovován těsně před tím, než se dojednaly kvóty.

0/0
23.6.2020 23:19
Foto

L91e36o34n56t36ý57n38a 95C83h98v59á96t61a24l25o72v75á 1403385876

Tak zkuste definovat základní potraviny. Je to voda z potoka a doma upečený chléb? Pak jsme potravinově soběstační už teď, protože nějaké to obilí na doma pečený chléb jsme jistě schopni vypěstovat. Nebo považujete za základní potraviny i jablka a zelí? Co dál? Mrkev? To asi také zvládneme.

+1/0
22.6.2020 1:23
Foto

V95l82a45s11t26i21m63i49l 67D79o55r97o79t37í33k 3326496617139

Sorry, ale na takovou argumentaci nemám.

:-)

+1/0
22.6.2020 1:53
Foto

O22n76d25ř37e71j 95S49t25a90r46o79c65h 5270613722144

Upřímně: snaha některých diskutujících nás přesvědčit o tom, že bude lepší shánět (záměrně nepíšu kupovat) potraviny za trojnásobek současných cen je zajímavá, ale za mě díky, nechci. Už jsem to v dětství zažil.

0/0
21.6.2020 23:25
Foto

O56t35a 18D44v72o18r69a25k 5371106790689

Velmi často s vámi nesouhlasím. Ale teď naprosto. Jenom nevím jak to vysvětlíte v té Vaší Třikoloře. Politik syn asi nebue příliš nadšený.

+1/0
21.6.2020 23:19
Foto

J37o91s75e21f 72P28r61o72c68h20á48z61k10a 3300275684115

Vyjímečně souhlas. Socialistickou soběstačnost a "nabídku" pamatuji a už ji nechci. Navíc jsme vydávali za potraviny více jak 50% příjmů.

0/−1
21.6.2020 22:20

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz