Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J38o39s84e62f 45L73e60b85d28u13š14k41a 4752773573835

Skutečně se jedná o objektivní zhodnocení vlivu Eura a fungování EU na ekonomiky jednotlivých zemí. Bohužel podobných příspěvků se objevuje málo, zato se objevují příspěvky politicky motivované, kdy je lidem do hlavy vtloukáno, jak je EU báječná a Euro všechny spasí.

Dejme prostor ekonomům a uberme prostor politikům.

+54/−6
doporučit
12.7.2019 8:21

J47o85s70e36f 44H34a21v18r86á20n19e76k 9771131324

Neodvažuju se soudit odborné kvality autorky, ale chválím , že píše srozumitelně a používá srozumitelná statistická číslaR^

+24/−1
doporučit
12.7.2019 8:52

A75r53n73o36l29d 46L85i92č54k22a 7106315784940

Já to věděl hned, že se levičákům nebude článek zamlouvat.

Zasloužená karma.

:-)R^

+28/−5
doporučit
12.7.2019 13:30

M74i83c22h92a35l 14P32a34u51l72í14č28e75k 2753355635835

Také souhlasím. Z EURa se stalo spíše politikum, než racionální věc. Jednotná měna má smysl u zemí, které jsou na tom ekonomicky podobně. Pokud jsou země diametrálně rozdílné, jako třeba právě evropské země, tak to přinese více škody než užitku. Vlastní měna je skvělý ekonomický nástroj, který může velmi pomoci s mnoha problémy. Pokud je příliš velký dluh, devalvací měny se prakticky část dluhu odepíše a zemi se uleví. Zároveň tvoří i takový štít proti problémům ostatních zemí, díky vlastní měně se ty problémy nemusí přelít do domácí ekonomiky takovou měrou. Vlastní centrální banka také může "tiskem peněz" hýbat s ekonomickými ukazateli, nebo naopak stahovat peníze z oběhu vyššími sazbami (samozřejmě tím může i škodit, pokud to bude dělat špatně a nezodpovědně, ale tak to je u každého nástroje). Přechodem na EURo se země prakticky vzdá vlastní monetární politiky a zbyde jí jen politika fiskální, což je dost nedostačující. Devalvovat měnu je rozhodně jednodušší, než se dluh snažit splácet z vybraných daní, když všechny rezorty křičí, že chtějí přidat v rozpočtu...

+19/−2
doporučit
12.7.2019 11:35

D17a24n 80R37o86z11s51í37v46a61l 3920262230444

Zasloužená karma. Jen ať si to užijí.

+24/−4
doporučit
12.7.2019 8:09

P12a41v23e21l 35S96e82n52d98l98e51r 5114115313116

Jako vždy R^

+15/−3
doporučit
12.7.2019 8:57
Foto

M70i20c66h89a38l 91G16r97e66š86l81i70k 9641876512386

Je to asi trošku komplikovanejšie. Dlh Slovenska v prepočte na obyvateľa stúpal neustále bez ohľadu na to, či sme euro mali, alebo nie. Po prijatí bolestivých ekonomických reforiem začal HDP stúpať, trend zadlžovania sa nijako dramaticky nezmenil, takže v pomere k HDP dlh začal vyzerať optimisticky. V r. 2008 prišla finančná kríza, prepad v HDP. Dlh v pomere k HDP začal rásť práve vtedy a to sme euro ešte nemali. Takže prijatie eura na zadlžovanie Slovenska viditeľný vplyv nemalo. Takto by sa dala rozobrať každá krajina. ;-)

+11/−2
doporučit
12.7.2019 11:20
Foto

R18i38c37h12a85r61d 63N98e66u11g64e25b80a84u84e10r 6298369756512

1) Dluhová krize není měnová krize. Řecko mělo zbankrotovat a Německo nemělo nikoho zachraňovat. Francie a Itálie se mají držet pravidel pro deficit a veřejný dluh.

2) To, že se státy příliš zadlužují, nezpůsobuje používaná měnová jednotka, ale bezbřehý populismus a neschopnost příslušných elit zefektivnit ekonomický rámec.

3) Naše národní měna je s Eurem stejně svázaná a nemůže si dovolit žádné větší změny kursu. Existence "samostatné" měnové jednotky je jen zdánlivá, za to drahá. Nejen že potřebujeme na její správu aparát, ale máme i mnohamiliardové transakční náklady při převodech z naší maličké měny a s tím spojená rizika.

4) Používat kurzové operace s vlastní měnou a nárůst inflace k řešení konkurenceschopnosti vlastní ekonomiky a zlehčování veřejného dluhu není žádné řešení. Řecko (to nakonec zbankrotovalo během své existence už několikrát) i Itálie to tak dělaly celá desetiletí a nevedlo to k žádnému "strukturálnímu" zlepšení. Naopak, zabetonovalo to neefektivní struktury.

Řešením je:

- Oddělit "tuzemské banky" od financování dluhu vlastního státu, veřejné dluhy musejí být klasifikovány stejně rizikově jako soukromé úvěry. Žádný stát není stoprocentní zárukou splatitelnosti.

- vytvořit a dodržovat mechanismus kontroly deficitů a veřejných dluhů

- vytvořit mechanismus vypořádávání se platební neschopností jednotlivých států až do případné fáze bankrotu a

- omezit fungování Evropské centrální banky jen na péči o cenovou a měnovou stabilitu.

+12/−3
doporučit
12.7.2019 14:15

P35e35t84r 52D94r42a55p34a53l 4354271633

v r. 1999 byl kurs 1DM=1000lir=20Kč. Euro se zavádělo v kursu 1DM=1E. nyní je 1E=25Kč. Znamená to tedy, že se za těch 20 let česká ekonomik propadla o 25%? Ne, to jen ukazuje podhodnocený kurs koruny, který zde 20 let drží centrální banka jako podporu exportu. I ekonomové naklonění přijetí eura říkají, že pokud nebude pod 20Kč, tak by to vedlo k okradení obyvatel.

+13/−6
doporučit
12.7.2019 9:13

J57a69n43a 72R72o29h24á18č56o67v33á 6366366905271

skvele pani MarketoR^:-)

+7/−2
doporučit
12.7.2019 8:44

V80l11a81d50i38m22í10r 13S81t52u84d16e53n15ý 5388558405820

https://manipulatori.cz/vladimir-pikora-a-marketa-sichtarova-zkazopravci-ceske-pop-ekonomie/

+11/−7
doporučit
12.7.2019 10:37

R10a67d20o51v21a36n 98S22t66o94k67l12a57s25a 3139252736325

Sorry :-( ani jsem to nedokázal dočíst. Skončil jsem u toho, jak prý bohatneme díky posilování koruny :-) zrovna jsem platil přes internet vstupenky do galerie ve Florencii a kvůli převodu korun na eura jsem prodělal tři stovky...

+10/−6
doporučit
13.7.2019 0:01

P70a84v88e51l 56P66e60n29c87a23k 3695137276226

Pani ekonomka asi nikdy nepodnikala, neobchodovala se zahranicim, jenom psala blogy na svem domacim pisecku, kde ji staci vymenny obchod. V ramci EU je obchodovani v narodnich menach vuci euru pro vetsinu podnikatelu prodelecne, Chorvate vedi, proc cteji euro, vzhledem k procentu HDP z turistiky.

+16/−13
doporučit
12.7.2019 11:47

L91á53ď35a 33V16r39a88n54ý 7518258558157

Článek je tendenčně na "jednu stranu":

- "Němci by nepsali proti EUR" - i v Německu jsou ekonomové, kteří EUR nefandí a není jich málo

- kdo chce EUR je neinformovaný a kdo nechce EUR je informovaný - nesmysl, výhodnost/nevýhodnost přijetí EUR je individuální a 90% se nerozhoduje dle informovanosti ale emocí (a to platí pro i proti)

Z článků přímo vyplývá, že pokud budeme mít rozpočtově zodpovědnou vládu na EUR vyděláme - vyplývá to z demagogie ukázání státních dluhů. Přitom "ekonomka" opomíjí fakt, že ty státy byly již nezodpovědné za vlastních měn a EURo jejich populismus zpomalilo.

ČR jako exportér převážně do EU má většinu významných firem plně závislých na eurozóně, řada firem "jede" už v EUR. Vlastně už EUR přijímáme na úrovni firemní a vlastní měnu používáme na dotaci EUR exportérů z "korunových účtů".

Problémem EUR je populismus národních vlád a faktická nevymahatelnost nápravy ze strany EU.

Protože nyní běží Evropou vlna "národních států" je EURo ohroženo - klasický vnější nepřítel - to není tím, že rozhazujeme, to EUR/EU nám svazuje ruce a podívejte jak Němci bohatnou (ano bohatnou, ale svojí zodpovědností).

Z pohledu ČR je optimální být připraven, plnit kriteria a počkat na vhodný okamžik. Může to být za 2 roky, za 20 a taky nikdy.

+7/−3
doporučit
13.7.2019 5:16

A45n79t94o69n12í37n 40M15a83h55o93v58s20k53ý 5896901477855

Z mého laického pohledu karma. R^

+5/−1
doporučit
13.7.2019 22:33

V51l62a76d54i19m14i88r 79H19o44l43y 6257426721942

Naprosto souhlasím.

Je jen jediný problém, který jste uvedla, totiž, že se ČNB zase někdy v budoucnu rozhodne tři roky intervenovat.

+4/0
doporučit
13.7.2019 18:25

J51o31s80e34f 28N20i42k71l 7216380456583

R^

+6/−3
doporučit
12.7.2019 9:03

K22a62r48e96l 17S64t73r91ž37a89n69o90v79s32k28ý 1958715675

Dočetl jsem se, co euro udělalo s Německem, Nizozemskem, Itálií a Francií a co čeká Chorvatsko. Ale nedočetl jsem se, jak by to bylo nebo nebylo výhodné pro nás. Přijde mi zvláštní, že když na euru vydělává nehorázně Německo, proč by nebylo výhodné i pro nás, když jsme s Německem hospodářsky naprosto srostlí. Nebylo by výhodné mít stejnou měnu jako náš největší obchodní partner? A sbližování hospodářské úrovně s Německem? Toho se asi nedočkáme nikdy, protože naše struktura ekonomiky je úplně jiná.

+5/−2
doporučit
13.7.2019 23:58

M22i30r63e67k 31B19u66c29h75t19í90k 7659264724549

Než ČR přijme €, tak tahle měna i s celou EU zanikne.

+4/−1
doporučit
13.7.2019 16:49

P22a66v55e94l 45N18o77v98á13k 3248408204432

Madam si udělala živnost z katastrofálních předpovědí, které se jí ne a ne vyplnit. To musí být k vzteku pořád roky hlásat jak je EU před rozpadem, euro před krachem a pořád to ne a ne přijít...

+18/−24
doporučit
12.7.2019 10:02
Foto

J47i87ř23í 74B49e70r32á38n22e53k 8417397406861

Díky Bohu R^

+3/0
doporučit
13.7.2019 20:55

F88r63a10n70t73i95š46e67k 64L72u10f35t 2583448318

Tady je mimochodem rozhovor s jednou šikovnou holkou, autorkou monografie na toto téma, mluví podobně jako Šichtařová:

https://www.reflex.cz/clanek/video/87700/euro-je-navonena-mrtvola-jsme-jako-pacient-pred-infarktem-rika-ekonomka-lipovska.html

+3/0
doporučit
13.7.2019 12:37

V60l53a89d98i33s80l87a94v 25B25u55r49y25š98e22k 1249652157314

mnoho zemí před námi už euro přijalo a blahobyt se jim nezhroutil, není žádnej důvod si myslet, že u nás by to bylo jinak, na druhou stranu je dost naivní představa, že by nám to přineslo bezpracný zisk a úplně ta nejhloupější je představa autorky, že by někdo získal naším přijetím eura neoprávněné výhody na náš účet

+5/−4
doporučit
14.7.2019 7:58

D87a44n 12R52o66z23s96í79v32a50l 3730232210874

Už nyní gratulace za hodnocení. R^

+5/−4
doporučit
12.7.2019 12:26

D17a61l10i50b40o16r 15B11a68r84t55u28š56e30k 2676512573446

Takze pokud to dobre chapu, jedina v clanku popsana nevyhoda Eura je zvyseni statniho dluhu, a to je dane neschopnosti nekterych narodu odmitnout se zadluzit, kdyz je urok nizsi? Pak neni problem v Euru, ale v mysleni a kratkozrakosti. Jsme take takovi?

Slovensko sice od zavedeni eura nikdy nerostlo tak rychle, jak pred nim, ale rostli jsme treba my od roku 2009 nekdy tak rychle, jako pred tim? Dost o tom pochybuji. Navic s korunou mame vyssi inflaci, nez s eurem. Loni byla 2,7% a rust HDP tak je skoro nulovy.

Tim nechci tvrdit, ze prijmout euro nema rizika, jen je nevidim tam, kde clanek. Hlavni problem je, ze s eurem se neda jen tak znehodnocovat mena emisi novych penez, pokud by to nektery stat "potreboval" k odvraceni recese. Musely by se na tom dohodnout vsechny staty eurozony.

A hlavni nevyhoda je v kurzovych ztratach. Pokud cokoli platite v eurech ceskou kartou, prichazite o 1000kc na kazdych utracenych 30k kc. Firmy pak musi platit zajisteni kurzu nebo nest riziko jeho poklesu.

+5/−4
doporučit
12.7.2019 11:52

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz