Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V24á46c20l43a51v 63Š43t39ě74p72á69n34e37k 6674518677372

NO, jen bych od paní autorky rád viděl jeden článek skutečného ekologa, který doporučuje pěstování řepky, kukuřice jako biopalivo etc. Tedy pokud za ekology nebere ty, kdo šéf Agrofertu dosazuje jako ministry životního prostředí...

0/0
7.5.2019 0:38

J82i55ř81í 65K88u40č62e98r78a 5758601694386

DOTACE JSOU ZLO!!! Zejména v zemědělství, jediné obhajitelné je dotování investic u nejmenších farem, kde finančně nedosáhnou na moderní vybavení. Ztratilo by smysl sdružování ve velkých družstvech a vyplatilo by se hospodařit v malém. Pak by vznikali remízky, rybníčky i mokřady, to je pro malé farmy typické. Nutné by bylo i rozbít monopol výkupu produktů, zase zastavením dotací to by také vedlo k výraznému snížení prosperity supermarketů a tedy větší konkurenceschopnosti menších obchodů.

Jak bylo správně řečeno bez celkové změny v EU je to v podstatě nemožné i když takové megaagropodniky jako u nás, jsou v EU spíše výjimkou (v poměru celkové zemědělské půdy daných zemí).

+3/0
2.5.2019 9:25

R47o87b41e10r64t 40B96a91l10a40b92á42n 9682503412

Když půjdeme ke kořenu všech těch příčin, tak nám stejně jako u řady jiných podobně populárních témat nakonec zůstanou dvě: restituce a privatizace.

0/0
30.4.2019 14:33

Z87d94e18n58ě53k 18B26e47n77d57a 9569789808

Další ukázka kontraproduktivních dotací je odvoz odpadu po lesní těžbě z lesa do spaloven. Biohmota (větve a odřezky) by měla zůstat na místě, aby vytvářela zakrytí půdy a snižovala odpar vody a redukovala plevel. Místo toho se se shrabe až na čistou zeminu a skončí ve spalovně. Na mýtině pak vznikne poušť, na které mají semenáčky malou šanci na přežití. Tak hospodaří lesní odborníci z Českých lesů.

+6/0
30.4.2019 12:24

J51a84r67d77a 15F43i31c45e95k 1676869373402

Ekologové a ekonomové by si s klidným svědomím mohli podat ruce. Naštěstí příroda je mocná čarodějka a s nějakou "nákazou lidmi" si celkem snadno poradí. Viz např. experiment tohohle pána: https://cs.wikipedia.org/wiki/John_B._Calhoun

Pokud nechceme býti jen nákazou (vyrážkou na jinak pěkné planetě Zemi) je potřeba na svět okolo sebe hledět v co nejširších souvislostech. A ne jako ona dnes tak slavná Greta, která má ve svých šestnácti letech za sebou možná mnohem větší uhlíkovou stopu než stoletá stařenka žijící celý život na zaostalém venkově.

Venku konečně začalo doopravdy pršet, po čtyřech týdnech.

+7/0
29.4.2019 7:55

V88l82a25d88i33m30í88r 30B20l83a67ž12e26k 7308304490

Nějak mi tam chybí, co pěstovat místo řepky, a jak zemědělcům vynahradit chybějící finanční výpadek. V Ralsku v bývalém vojenském prostoru vznikla lesostep a v bývalých vystěhovaných vesnicích zmizela ze studní voda. Takže nechat půdu ladem sucho neomezí. Obilí je podle mě mnohem horší. Takže tento článek je tak trochu "od nikud nikam".

0/−2
28.4.2019 18:04

D62á51š18a 60Ž25a49l24u71d24o36v34á 5295942914365

Voda zřejmě nedojde, jen má různá skupenství a různou kvalitu a po Zemi se ráda a dost často přemisťuje.

+1/0
28.4.2019 10:43

M31i22l29a43n 32B87í34l35ý 6893591401113

Ze začátku to vypadalo, že paní Šichtařová konečně začíná chápat jak jsou "ekonomové" (a jejich řízení světa) nebezpeční pro lidstvo a zemi. Pak už to začala pomalu přehazovat na jiné. Ale onen "viněný" stát, případně ekologové jsou zase nejvíce a především ovlivňováni "ekonomy", kteří jsou velmi užitečnými pohůnky "mozků zatemněných mamonem".

+4/0
28.4.2019 8:21

J10i75ř88í 23V10a95l42d25h77a75n24s 1489671526737

Drahá paní Šichtařová, Váš ekonomický pohled je velmi výstižný. Rozhodující je vždy motivace pro to, aby se člověk nějak choval. A tam hmotný přístup převažuje. Ovšem není radno podcenit i ideologii jako motiv chování.

Jen prosím rozlišujte ekology od ekologicky se tvářících amatérů. Ekologie je vědní disciplína stejně jako ekonomie a těch troubů, kteří se na obě disciplíny nabalují je víc, než těch, kteří k tomu mají vzdělání. :-)

+2/−1
27.4.2019 23:31

M96i95l68a34n 28B56í45l79ý 6133101861273

Ekonomie je "pseudověda" často se snažící ignorovat základní přírodní a fyzikální zákony.:-)

0/−3
28.4.2019 8:24

M73a27r81t70i65n18a 23M70o48u47d21r29á 7980583206529

Nojo, jenže sucho je z nedostatku dešťových srážek (všimněte si, že dlouhodobě neprší), a deště k nám obvykle přicházejí odjinud, tedy z jiných částí kontinentu. No a když nezaprší, můžeme se třeba stavět na hlavu - stejně bude sucho. Co s tím?

+5/−2
27.4.2019 16:00

M54i96c80h74a78l 24Š37t38a30j34n22r54t 4634941842227

Třeba jít proti současným opatřením v krajině, která jsou na rychlý odvod vody a přejít na opatření pro zadržení?

+8/0
28.4.2019 9:30

D22á78š67a 97Ž95a15l58u39d54o81v34á 5595832494355

Čeho, když (téměř) neprší? Spadne to jinde. Nebo to vůbec nespadne a je to pořád v atmosféře?

+2/−3
28.4.2019 10:32

M69i45c92h35a16l 29Š22t47a59j89n52r50t 4404951672167

Přes 500 mm ročního průměrného úhrnu srážek rozhodně neznamená, že neprší. Jsou to tak 3/4 dlouhodobých hodnot. Je s čím hospodařit.

+9/0
28.4.2019 15:18

D53á61š97a 16Ž30a89l22u56d48o48v50á 5295962894775

A co je do průměrného oblastem, kde neprší?

0/0
2.5.2019 9:46

B79e98d51ř19i70c68h 78V92e10v41e18r18k52a 4640275421869

Chjo. To se pak nedivme, že jsme tam, kde jsme, když i takovíhle lidé mají volební právo...

0/0
30.4.2019 16:50

D74á79š96a 85Ž42a15l78u33d46o85v66á 5775912494695

Prosím?

0/0
1.5.2019 21:01

D21á97š69a 41Ž53a58l45u83d82o14v16á 5885802134145

Veverko, očekávám omluvu: "Srážky na počátku týdne špatnou situaci zmírnily na části území, avšak nedokázaly vyrovnat srážkový deficit, který vznikl od druhé poloviny března, od kdy v Česku prakticky nepršelo. Podle předpovědních modelů, jež ukazují situaci v nejbližších dnech, lze předpokládat, že by sucho mohlo pominout nebo se výrazně zmírnit v nejvýchodnější části republiky u hranic se Slovenskem. "

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zemedelstvi-cesko-voda-uroda-neuroda-dest-srazky-pocasi.A190429_092443_domaci_remy

0/0
2.5.2019 9:57

V83l30a18d42i32m19i79r 67T47ů93m71a 3853331824

Je pravda, že v dubnu toho mnoho zatím nenapršelo. Ovšem podíváte li se na hydrologickou situaci na přehradních nádržích zjistíte, že jsou na poměrně vysoké úrovni stavu vody a dosahují max. hranice zásobního prostoru. Je to proto, že byla na srážky bohatá zíma. A to je na horách ještě hodně sněhu. Ovšem půda vodu nezadržela, přehrady ano. Jestliže jsou přehrady plné tak voda tady byla.Půda opravdu je obdělávána tak, že není schopná zadržet vodu nebo jen obtížně. Je to skutečně jak plodinami tak technikou, která se používá. Těžké stroje půdu válcují a udusávají. Podívejte se jak vypadá les po vykácení.Těžká technika v lese vytváří rýhy, které působí jak meliorace voda odtéká. Podívejte se na louky. Kdy na nich uvidíte luční květy. Barevnou louku už dneska tak snadno neuvidíte. Čím to asi je?

+3/0
29.4.2019 17:57

M21i25c18h90a48e95l 53P94á84l87k38a 5382959244803

Vliv řepky na sucho u nás je marginální.Je celá řada jiných zásahů způsobených člověkem, které jsou zcela prioritní, nemá význam je tady vypočítávat, které působí sucho a globální oteplování.Kdyby si ekonomové a mnozí politici nehráli na Bohy a nestrkali nos do toho čemu nerozumějí, / u nás především Klaus, Zeman/, a nechali jednat zemědělce, lesníky, biology, i tolik v článku zatracované ekology, byla by celková situace, a to celosvětově a samozřejmě u i u nás docela jiná.

+3/−3
27.4.2019 14:43

V36l25a96d29i42m11í45r 69D59r27v60o41t40a 5311476813716

Nic proti začátku, ale pak to nějak skřípe. Lesníci (lesáci) se ukázali jako odborníci co se týče brouka (lýkožrouta, kůrovce), kdy ho nechali přemnožit a teď zase začnou vymýšlet jak zabránit erozím, vysychání a budou masivně zalesňovat (mortalita výsadby v těchto podmínkách až 80%), biologové mají své oblasti, které si hýčkají, zemědělci pořád brečí, že je sucho, mokro, zima, horko a zelení ekologové jdou jen tam, kam jim někdo určí. Pravdou je, že by jsme měli přírodu chránit a pomáhat jí, ale nesnažit se jí předělat k obrazu svému.

+5/0
28.4.2019 9:44

K22a10r70i88n97a 96J42a16n59á88k45o29v14á 9920224654867

Příčiny sucha (předkládám k diskuzi):

- Podíl lesů se zmenšil pod kritickou úroveň. Les je schopen zadržovat velké množství vody a ochlazovat krajinu, zvlhčovat vzduch. Na takových místech jsou častější srážky. Může za to: člověk, kůrovec.

- Meliorační zásahy do krajiny - voda rychleji odtéká. Může za to: člověk.

Na polích nehospodaří vlastníci. Ti by si neničili vlastní půdu. Velká část půdy je pronajatá. Stát nastavuje systém tak, že není výhodné zachovávat kvalitní ornou půdu.

- Řepka - pole pro pěstování nepotřebuje hlubokou orbu - je to levnější, ale půda ztrácí dobré vlastnosti. Nejvýhodnější je pěstovat řepku pořád dokola. Dříve: střídání plodin, meziplodiny ...

- Kukuřice - půda ztrácí schopnost zadržovat vláhu, voda buď odplavuje půdu nebo prosakuje do spodních vod i s rezidui herbicidů a pesticidů.

- Globální dočasné jevy (např. El Niño).

- Globální dlouhodobé jevy (množství CO2 v atmosféře, Golfský proud..)

+ další příčiny,

Nyní stačí ke každé příčině doplnit:

- jako měrou se podílí na zhoršování situace - jak je možné a nákladné něco proti tomu dělat. Výsledkem by mělo být, co dělat a jestli to pomůže, nebo tady bude poušť. Zajímavě pojednal o klimatických změnách Petr Kubáč: http://petr-kubac.blog.cz/1903/rostliny-nas-jednou-zabiji

+4/0
26.4.2019 21:51

J21a77n 73B65u89r80i74a55n 2573739874640

Podíl lesů paradoxně stoupá - máme jich nejvíc za posledních několik století. Viz třeba:

https://images.app.goo.gl/KS7BLk6cZyqSs8yh7

Melioarace - souhlas. Krajinu jsme ve vlhkých dobách odvodnili.

Řepka - pod řepku se normálně oře. Ale ona ta orba má i svá negativa - tím, že půdu provzdušníte, tak umožníte bakteriím, aby rozložili organickou hmotu až na CO2. A půda bez organiky vodu zadržuje špatně.

A ty poslední připomínky souvisí s globální změnou klimatu.

+3/0
27.4.2019 0:41

M22i72r47e16k 65Ř26í94h52a 8905381285643

Souhlas až na to orání pod řepkou. Já už neviděl hlubokou orbu pod řepkou přes 10 let. Pole po řepce je jak beton maximálně se ubránuje, čili změkne do hloubky 10 cm. Pak je ten beton a pole nesaje.

+3/0
27.4.2019 9:37

M23a81r22t10i49n55a 33M47o75u52d20r69á 7170163316289

Meliorace není jen odvodnění. Navíc - ony se ty trubky časem zanášejí, takže přestávají fungovat.

0/0
27.4.2019 16:06

M94a43r49t33i54n50a 46M25o96u22d47r76á 7270223946829

Podíl našich lesů neklesá, spíše naopak. V minulosti vždy pokrývaly asi 1/3 našeho území.

Meliorace neznamená jen odvodnění bažin, ale i zavlažování.

Mnozí vlastníci hospodaří tak, že spíše nehospodaří. V tom chyba není.

Plodiny se střídají stále. Jinak to ani nejde.

S El Niñem nic neuděláte, stejně jako s Golfským proudem.

Hladina CO2 taky není žádné neštěstí, bývalo ho v minulost i více.

+1/0
27.4.2019 16:05

V59l19a52d18i68m73í15r 12D50r49v88o69t62a 5771986583946

rád bych věděl, kde se v posledních 20 letech dělaly meliorace - odvodnění a/nebo závlahy. Všechno je to o penězích. Takže když někdo chce mít dobrou úrodu a je to trochu možné, tak jde do závlahy, ale to zase zdražuje výsledný produkt. Co se týče odvodnění, tak o tom, kde byly realizovány meliorace se neví nebo nechce vědět, neobnovují sea to ani tam, kde se na zemědělské půde staví a když se v minulosti realizovaly meliorace, tak se dělaly rozsáhlé plochy, takže když dojde z jakéhokoliv důvodu k přerušení meliorací, atk buď nefungují vůbec nebo jen částečně.

0/0
28.4.2019 9:52

J75i56r57i 87C94e20e 5715441952138

Problémem není odlesňování, ale nevhodná druhová skladba lesů - monokultury, a dále přílišná hustota lesního porostu.

0/0
29.4.2019 13:35

R37a17d56i30m 62P57o36l20á96š63e22k 9596303379469

Jinak problém sucha podle mne není v tom, co je na poli, ale v tom, co dříve bylo mimo pole. Neboli za komoušů, aby se získaly co největší rozlohy polí, se zasypávaly a odvodňovaly bažiny a prameniště, ničily meandry vodních toků, zatrubňovaly otevřené potoky a vlhké příkopy nebo se sváděly do úzkých betonových koryt, meliorovaly a odvodňovaly vlhké louky....

Prostě všude, kde to šlo, se rozšířilo pole, aby se mohlo produkovat potraviny a kde byla vlhká na pole nevhodná půda, ta se zase odvodňovala a různě upravila, zase aby tam mohlo být pole.

Z hlediska vlhkosti se biotopy od průměrně suchých typických polních biotopů až po všelijaké menší místní úplně mokré biotopy sjednotily tak, že všechna tato plocha byla nakonec průměrně suchá, typicky "polní" a taky pole na nich vznikla. Podle mně takhle na každém katastrálním území přibylo minimálně 5 % rozlohy polí, na úkor všelijakých vlhkých či úplně vodnatých biotopů. Po sametu se to nenapravovalo, ale ještě "dokončilo".

Výsledek je ten, že pokud je srážek průměrně, tak to nevadí a o těch 5 - 10 % zvýšení ploch polí je vyprodukováno víc potravin a majitelé těchto pozemků tak mají větší zisk. Pokud ale je nedostatek srážek jako nyní, tak se celá tato plocha jako celek posune z oblasti optimální vlhkosti do oblasti sucha, kdy pole nemá výnosy.

Zatímco když byla dříve těmi menšími vlhkými a mokrými biotopy krajina prostoupena, byla odolnost těch polí proti suchu výrazně vyšší, protože vlhké a mokré biotopy ty pole do podstatné míry zásobovaly vlhkostí, ať už průsakem v půdě nebo přenosem přes odpařenou vodu a zkondenzovanou rosu.

+8/0
26.4.2019 20:03

R81a14d61i76m 62P29o22l87á80š50e64k 9466933639989

Mě by zajímalo, proč si Šichtařová myslí, že řepka kořeny před nezpracovanou půdou v hloubce uhne a koření pak mělce, zatímco jiné plodiny, například obilí asi podle Šichtařové jdou kořeny do hloubky, jedno jestli zpracovaná nezpracovaná a udusaná půda, jako hornická sbíječka.;-D

Možná na vině není řepka, ale (u některých lidí) povinný antibabišismus.;-D

Jinak, když se pomine produkce biponafty a tak spalování řepkového oleje v motorech, každých asi 5 hektarů řepky zachraňuje jeden hektar tropického pralesa. Protože právě cca 5 hktarů řepkového pole ( nebo 10 hektarů slunečnicového pole) vyprodukuje stejné množství oleje jako jeden hektar tropické plantáže palmy olejové.:-)

+6/−2
26.4.2019 19:29

R79a72d71i70m 76P94o93l29á35š21e35k 9676123949819

teda já jsem tam nasekal překlepů. :-( Nějak nemám dnes den.:-(

+1/0
26.4.2019 19:35

T26o36m30á51š 22G15ü20r66t43l83e24r 3287745788968

Bezpochyby, řepku nikdo nechce vymýtit. Ale když se nebude cpát do motorů, tak bude potřeba pěstovat třeba jen 20% současné produkce. (hausnumero, neznám ani nepřesná čísla, ale budu rád za každé řepkové pole, které zmizí)

+4/0
27.4.2019 9:05

I20v42o 55B97o82u49š86e 5592597518

A co budete pěstovat místo toho?

+1/0
28.4.2019 10:53

P87e83t35r 65D36y60n20t92a98r 8344389261525

že by mi to nějak zničilo všechny ty motory jsem si nevšiml a každá koruna co vyrostla na našich polích, je koruna kterou jsem neposlal do Ruska nebo Arábie za ropu

+1/−2
26.4.2019 18:55

M51i92c69h15a38l 86Š62t75a28j49n37r11t 4914211132217

Kdo sleduje média, ví minimálně od 2013, že máme vážné vodohospodarske problémy. A ona řepka je hodně vidět, protože je žlutá a protože Babiš, ale ty nosné problémy jsou nakonec jinde a jsou mnohem komplexnější. Aspoň, že zmínila ty velké lány.

+6/0
26.4.2019 18:07

R42a38d75i69m 10P33o31l83á11š16e32k 9146353759549

Oby ale ty velké lány jsou důležitou podmínkou k tomu, aby se mohly použít velké specialiszované stroje. A kde se mohou na pěstování zemědělských plodin použít velké specializované zemědělské stroje, tam se ty plodiny priodukují výrazně levněji než kdo vůbec může dosáhnout někdo na malých polích.

řešení není v rozkouskování velkých lánů, ale v ekologických úpravách těch velkých lánů tak, aby zůstaly velké, ale aby se nepříznivé jevy minimalizovaly.

0/0
26.4.2019 18:57

J68o93s89e13f 14Š23l43o58u71f 1969747688431

"ale v ekologických úpravách těch velkých lánů tak, aby zůstaly velké, ale aby se nepříznivé jevy minimalizovaly."

.......................

Myslím, že jste to vystihl docela přesně.

+1/0
26.4.2019 19:05

M96i63c44h49a16l 80Š65t95a61j55n51r27t 4714851142317

Což prostě bez nějakého toho předělu nelze. K tomu sběrné systémy, malé nádrže, zvýšení podílu picnin, omezení bezorboveho obhospodarovani....Kdyby byly ty ekologicky prospěšné věci levné mají je všichni.

0/0
26.4.2019 19:41

B57l50a52n94k68a 17Š12i18k98u97l97o78v14á 5728343648864

Neměla byste nějaké upřesnění ohledně "krutého hladomoru vyvolaného suchem " v 18.století? Nejhorší hladomor tohoto století byl počátkem sedmdesátých let vyvolán právě přemírou vody.

V roce 1947 sice sucho bylo, ale nedostatek obilí způsobilo především vysídlené pohraničí. Celá fraška s dodáváním obilí ze SSSR byla jen politická hra. a jak dlouho to znalci papouškují po komančech!

+2/0
26.4.2019 16:42

P85a46v71e82l 96S53i19t57a16ř 6477471853425

Všem spravedlivě rozhořčeným a vyčítajícím autorce, že řepka nemá vůbec mělké kořeny, ale naopak ty nejhlubší atd... dočetli jste až na konec??? je tam pozn. hvězdička+závorka... vypadá to asi takhle... *)... zkuste to, možná si ušetříte čas i nervy.

0/0
26.4.2019 15:18

J37i39ř36í 16K48o33n25d48r38á56t 4415401178

Poznámka byla zřejmě přidána dodatečně. ;-)

0/0
26.4.2019 20:53
Foto

V82l66a26d57i82m26í62r 83K98r66o59u81p60a 8967438461612

Mně se líbí, jak na jednu stranu EU Babiše vyšetřuje a dělá na něj ty ty ty, a na druhou stranu si ho doslova - pěstuje...

+3/−1
26.4.2019 14:26

J68i63ř31í 65H69l68a52v96á33č 1102480487568

Souhlasím s paní Šichtařovou, že největší nepřítelem přírody jsou" ochránci životního prostředí"-např.biopaliva, bioplynové stanice, blokace dopravních staveb, atd.

Jinak ale článek si dost odporuje. Zemědělci jsou podnikatelé a proto pěstují to co nejlépe a nejvýhodněji prodají. Tak proč se jim to vyčítá. Proč se nevyčítá průmyslu, že vyrábějí hlavně auta? Dotace byly původně také výhodné pro obě strany, ale jako všechno se začali zneužívat a protože je v nich moc peněz, tak je vzájmu těch nejmocnějších je udržet- netýká se jen pana Babiše. A řepka na českých polích je také jenom zveličená- je to samozřejmě plodina zlepšující strukturu půdy a po sobě se pěstovat nedá.Bohužel její cena umožňuje maximální využití chemie!

+4/−1
26.4.2019 14:07

V51e88r69o51n41i58k63a 30E32x57n37e72r76o34v87á 2366811117759

Podobně, co je tu o řepce a negativních dopadech regulací se dá mluvit o požadavcích na snížení emisí CO2. Při současném požadavku zastavení jaderných reaktorů by nová ekonomika uživila asi jenom 10% současné lidské populace. Google heslo: osel klima wagner

+2/0
26.4.2019 13:24

V86e77r19o50n23i97k73a 59E58x26n23e45r52o75v29á 2406701367919

http://www.osel.cz/autor/78/vladimir-wagner/

0/0
26.4.2019 13:27

P15e13t15r 42K97o18r42e95c75k72y 2453727663471

Jen malá připomínka, sucho nás netrápí v posledních dnech. ale již nás trápilo celý minulý rok a tento rok je to tzv, na druhou...

+1/0
26.4.2019 13:24

J80a13r61o41s48l56a53v 67H97e14j14n19a 4217841959

"Takže zrušte v celé EU Společnou zemědělskou evropskou politiku"

Lepší by ovšem bylo zrušit celou EU.

+5/0
26.4.2019 13:21
Foto

P56a92v26e10l 89D94v72o81ř44á20k 5429795114970

A tím způsobíte, že začne pršet?

+4/0
26.4.2019 14:41

J86a23r52o56s97l70a72v 67H97e32j78n48a 4477141109

Jistě, pane Dvořáku.

Je vidět, že přemýšlíte.

+3/0
26.4.2019 18:25
Foto

P37a88v95e57l 98D29v78o28ř72á75k 5519185304260

A jak to bude působit? Nějak to zkuste vysvětlit na základě přírodních zákonů. Ve středověku to zkoušeli pomocí procesí, nevím, zda to pomohlo.

+2/0
26.4.2019 20:25

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz