Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I64v63o 57B17o45u57š58e 5252907888

Jak to tak ctu, tak vy zijete ve svete, kde proste vsechno, az snad na domaci porody, je spatne. Mate to tezky.

+1/0
24.5.2018 6:35

T76o49m48á13š 22P45í67c10l 3256923591827

Mé počty budou trochu povrchnější. Soukromý rozpočet neutáhne flámování ve čtvrtek, v pátek i v sobotu, byť by to pro obor pohostinství a zábavního průmyslu mohla být zajímavá vzpruha...

+1/0
23.5.2018 14:42

J90a24k94u91b 31B17o48h82o87n16ě27k 8885896899777

Úvaha hodná studenta prvního semestru ekonomie, který navíc ještě nikdy neslyšel termín "příplatek za svátky"

Celá ta mzdová úvaha nedává smysl. Buď budou profese pracující i v pátek dostávat víc peněz za víc práce, protože budou mít o 8 hodin týdně víc odpracováno a nebo existuje taková už dnes běžně existující věc zvaná příplatky za víkendovou práci.

Ohrožení produktivity je taky jen tak předhozeno bez argumentu. "U pásu" se i dnes běžně dělá o víkendech, svátcích a po nocích, tak jak by to asi volný pátek ovlivnil? Ano, došlo by k nějaké ztrátě konkurenceschopnosti kvůli vyšším nákladům, ale to je něco úplně jiného než je tady předhazováno. Co se kancelářské práce týká, tak tam se už podobné experimenty bez negativního dopadu na produktivitu dělají. Jsou firmy, které otestovaly 6 hodinový pracovní den a osvědčilo se to.

Jinak volný pátek je dnes už zastaralý koncept. Dnes se mnohem víc řeší klouzavé pracovní doby, tedy ne že by byl předepsaný volný pátek, ale že by člověk měl fond 32 hodin, které by si v průběhu týdne odpracoval, jak by se mu hodilo.

+3/−2
23.5.2018 9:21

V52á44c38l28a48v 93Š37u67b31r48t 9387393588847

Na jednu stranu ano, na druhou stranu je dobré, když většina lidí pracuje ve stejný čas a ve stejný čas (stejné dny) má i volno. Pak mě zarazilo, že spojujete koncept klouzavé pracovní doby s kratší pracovní dobou - to je opravdu nějak více rozšířené? Malinko bych si dával pozor na hesla o flexibilitě a liberalizaci práce a pracovní doby - ona mohou být dost dvojsečná. Jinak souhlasím.

+1/0
24.5.2018 15:16

P39e71t35r 10D80y72n43t21a53r 8354509751185

tohle jsou bludy z firem o 20ti sólistech a agilním řízením,které každému přidělí na týden úkol ve stylu "napiš x normostran" a důležitý je výsledek splnil/nesplnil/dobře/špatně, přičemž narušení toho cyklu je doslova nežádoucí. Tam je jedno že si Pepa dá 2x 17tku a zbytek týdne stráví na rybách a Maruška nahání hodiny potom, co večer uspí děti,ale většina lidí takhle opravdu nepracuje,protože to prostě nejde. Ono stačí aby jeden chodil na 6tou a druhý na 10tou a už v téměř nepracují spolu.

0/0
24.5.2018 21:52
Foto

J70o31s59e23f 31K66o25u65b85a 8731210873621

Kam se lidstvo pořád žene. V továrnách při výrobě aut 80% práce dělají roboti a v tomto oboru je nadvýroba. U každého velkého města jsou hektary neprodaných aut.

Kamarád mě provedl jeho továrnou na výrobu kovových součástek, všude automaty.

Před 25 lety 100 zaměstnanců a dnes 30 a vyrábí se mnohonásobně vice.

Pokud by stále zaměstnával oněch 100 zaměstnanců, mohli by teoreticky chodit do práce jen na 3 hodiny denně při stejné mzdě. Ale proč by to dělal. On jako schopný jedinec vydělá tím mnohonásobně víc. Vítej v kapitalismu.

Člověk i dnes po 50 letech pracuje 5 dní jen aby měl střechu nad hlavou, najedl se koupil něco na sebe a ušetřil na dovolenou.

Peníze bohužel vládnou mozku. :-/

+3/0
23.5.2018 5:48

J55a73k52u91b 77B88o96h57o43n91ě87k 8185276449417

Ne, nemohl by je zaměstnávat na pár hodin za stejnou mzdu, protože z něčeho musí platit ty stroje. A co se nějaké nadvýroby aut týká, tak si zkuste nějaké nové auto objednat a uvidíte, jak dlouho na něj budete čekat...

0/0
23.5.2018 9:58

I89v13o 77B71o85u37š96e 5982877258

Den?

0/0
24.5.2018 6:38

V17á91c68l73a85v 60Š88u92b19r87t 9467103428717

Ano, je konjunktura. Pán hovořil spíš o krizi. Tu poptávku tvoří hodně země 3.světa (Indie, Čína), které dosud nebyly masivně motorizované, a firemní klientela. Jinak myslíte, že je v pořádku, když některé firmy mění vozový park každé 3-4 roky? Mě to připadá strašně neekonomické a neekologické.

0/0
24.5.2018 15:22

O85t20o51m37a39r 71T14h14o32m83a 2745817956485

odbory ale nechtějí volný pátek, ale jen půl hodinu denně a to si tato země klidně může už dovolit (po 100 letech co byla zavedena 8 hod prac. doba a kdy Západ pracuje i jen 7 hodin denně). Na snižování prac. doby pak není nic socialistického,

to se prosazuje v kapitalismu běžně , tak jak v čase roste produktivita..

+3/0
22.5.2018 14:23

T12o34m57á74š 63K76u70c96h38a83ř 3567401978251

Pokud dotáhnu do důsledku vaše ekonomické argumnety (včetně například soutěžení s Čínou), pak není zbytí, než v EU zavést desetidenní pracovní týden. ;-):-P

+3/0
22.5.2018 12:17

A55l93e89š 69W15o84l75k84e69r 6699269214129

Potřebujeme do nekonečna "rychle" ekonomicky růst? Neměli bychom se zabývat hlavně kvalitou našeho života? Nedá nám volný čas víc než "nárůst o 2% HDP"?

Třetí den volna na pořadu dne určitě není. Úvahy o zkrácení pracovního úvazku z 8.5 hodiny denně vítám.

+6/−1
22.5.2018 10:36

T69o83m97á13š 63K50u90c84h39a71ř 3457651118881

Bohužel jsme se stále nevymanili z nepříjemné situace, že jsou tu lidi pro ekonomiku a ne ekonomika pro lidi. Toto se nezmění, dokud nedojde k úplné globalizaci a posunu na vyší level (po které ale nevolám). Do té doby nás vzájemná konkurence požene za stále vyššími výkony.

0/0
22.5.2018 12:39

V81á67c79l97a72v 88Š96u75b89r84t 9227903628357

Proč po tom nevoláte?

0/0
24.5.2018 15:24

B49ě87l14a 47H65o67r37á53k84o52v76á 1578342329250

Někteří jsou průkopníci a již dnes mají v týdnu sedm dní volna;-)

+1/0
22.5.2018 8:15

J32o53s13e14f 95Š93o27l88t71e53s 8314158920933

Podle mě nedojde k umazání pracovního dne, jako spíš zkrácení všech pracovních dní o hodinu až dvě na 6,5 hodiny. A ono to překvapivě dává smysl, protože smysluplně stejně člověk odvádí nějakou práci max těch 6,5 hodiny. Nebavíme se samozřejmě o zaměstnání na směny, jenže ty půjdou snadněji nahradit robotizací.

+5/0
21.5.2018 11:18

D23a90v72i87d 64K44ř51í66s97t10e42k 5615378812364

Přesně tak, další varianta je nechat 5 dnů pracovních, ale do práce chodit jen 4 dny a prostřídávat se. Tyto varianty ale vedou ke zvýšení pracovních míst. A jelikož je teď pracovníků na trhu práce nedostatek, tak je to něco, co zrovna teď nepotřebujeme. Ovšem, jestli se někdy dočkáme zkrácení pracovního týdne, tak to bude za dlouho, jak autorka psala.

0/0
22.5.2018 8:44

V31á24c63l73a59v 66Š40u19b85r66t 9417323978427

Jestli se něčeho takového dočkáme závisí pouze a jen na tom, jestli něco takového chceme a budeme za to ochotní vést (politický) boj. Shůry, samo od sebe, to nespadne nikdy.

Že je nedostatek pracovníků je důsledkem celosvětově přehřáté ekonomiky, kterou centrální banky dopují extrémně levnými penězi, a specificky české situace, kdy jsme přilákali více výrobních kapacit, než může pokrýt domácí pracovní síla.

0/0
24.5.2018 15:29

J92i43ř62í 43K58u70č61e13r69a 5688871734646

Postupující robotizace může paradoxně název "pracovní den" úplně vymazat.

Nemanuální profese mohou již dnes pracovat odkudkoliv a také kdykoliv, již dnes prosedí mnoho lidí sobotu a neděli doma u pracovního počítače (bez příplatku). Je to zajímavý zaměstnanecký benefit, ten noťas.

Manuálně pracující budou docházet jen když bude potřeba, to už taky funguje. Když doděláte fofrující zakázku přes víkend, můžete pondělí a úterý být doma (náhradní volno). Opravit robot se může až když se rozbije, dojezdová pohotovost taky není novinka, čím víc robotů, tím víc pohotovostí.

Snížení "pracovních dní" jen tento pokrok urychlí. Pracovní den zůstane jen psychologický pojem, mohl by se zrušit úplně.

+1/0
21.5.2018 10:59

T54o12m71á44š 65P44í62c50l 3386673401427

Tomu se říká, umět se podívat na věc z jiného úhlu (tuším, že se tomu říká vystoupit ze čtverce).

0/0
23.5.2018 14:48

V37á82c81l85a31v 33Š21u53b33r15t 9667783278787

To ale není dobré právě pro psychiku lidí, když nemají jasně daný rytmus práce - volno.

0/0
24.5.2018 15:31

O20n74d27ř54e93j 85Š85r11u85b16a24ř 1315741875456

Produktivita na osobu stoupa, a prace neni vsechno. V soucasne dobe nedostatku lidi je zkraceni pracovni doby utopie, ale jakmile toto pomine (a ono to pomine) tak se tak stane.

+1/0
21.5.2018 10:21

B63e75d32ř11i31c87h 79D26v48o45ř75á30k 2412488456914

Nejvíce průmyslových robotů nakupuje kupodivu Čína. My si tady ťukáme na hlavu a budeme na konci chvostu velmi brzy. Autorka to nemá vůbec ujasněné. Přitom sama je jasným příkladem,jak to může časem fungovat. Pracuje,když potřebuje. Nemusí práci předstírat a ráda si přivydělá přednáškami. A takové služby budou v nové společnosti žádané. Tak nemusí mít vůbec strach a stačí trochu přemýšlet.V

+2/0
20.5.2018 19:03

J27o85s34e86f 32Š83i72l53h56a35n 8954750713985

A také si ráda zlepší PR psaním blogů :-) Ale kdo holt chce psát každý týden, a zároveň mu publikum nestojí za to, aby věnoval čas rešerším, tak moc možností nemá ... maximálně vydávat pocitové fejetonky za promyšlené ekonomické úvahy. Nebezpečí (jako vždycky socialistické) je zdůvodněno akorát tím, že je nějaké výročí a tím, že "... se vyrojila i série článků, podle nichž údajně psychologové tvrdí, jak je pro lidi „nezdravé“ pracovat pět dnů v týdnu... "

Ale abych autorce nekřivdil: oceňuji, že tentokrát dokázala za rojení série článků neobvinit Brusel. Ale bylo to těsně :-)

0/0
22.5.2018 8:31

L33a18d41i50s90l56a25v 57H31n93y11k 6150582200646

A co takhle zavést 6ti hodinovou pracovní dobu a místo na tři pracovat na čtyři směny?A vlastně mzda, která by se těm třem směnám zkrátila by se rozdělila čtvrté směně a žádné větší náklady by nevznikly.

+1/0
20.5.2018 9:37

K69a46r69l31a 14N88o62v57á69k78o13v77á 4534942905147

V době, kdy všude chybí lidi a cena práce roste, byste chtěl zavádět čtvrtou směnu a těm ostatním krátit mzdu ? A kde na tu čtvrtou směnu vezmete zaměstnance ?

O takovém řešení by se dalo uvažovat v dobách krize, ale ne nyní.

+1/0
21.5.2018 14:36

B54o49h87u52m22í10r 97Š54i45m11e38k 3121920314774

To už ta bezpodmínečná renta za to, že jsem, je přínosnější. Ať pracuje jen ten, kdo chce... :-)

0/0
22.5.2018 8:33

J23i43r90i 65T59i15c49h93y 2686699602707

Na "zapade" soukromi podnikatele a pracovnici, snazici se dostat v kariere nahoru (na priklad v bankovnictvi) pracuji bezne 10 hodin denne, s vysokou ucinnosti. Ve statnich institucich je pracovni doba bezne 7 hodin denne a je vyuzivana tak s bidou na 60%.

+2/0
19.5.2018 18:49

B70e87d77ř71i62c40h 89D56v65o70ř67á52k 2692488256854

Právě v bankovnictví bude práce lidí potřeba minimálně. I dnes v bankách a jiných finančních ústavech ( např.v pojišťovnictví) se práce předstírá. V USA již lidé na bankovních přepážkách prakticky nejsou. Vše je automatické a spolehlivé. A o tom to je !

0/0
20.5.2018 19:06

O13n60d60ř64e48j 11Š88r44u61b39a41ř 1975141545286

co ja vim, tak v korporacich se lide flakaji podobe jako ve statnich institucich. Mozna papirove dopracuji 10h, ale realne vysledky tomu odpovidat nebudou

+1/0
21.5.2018 10:22
Foto

Š81t61ě38p36á66n 66B38i75c71e12r73a 6229522758476

Zkracováním pracovní doby lidé odvykají práci a v tom vidím větší nebezpečí, než v produktivitě práce. U nás rozšiřují stavebně Lidl a když jsem viděl tempo s jakým tamní dělníci staví, tak by jim zkrácení pracovního týdne nevadilo. Stačilo by jim o čtvrtinu přidat na výkonu a výsledek by byl stejný.

+2/0
19.5.2018 13:23

J20a89n 62R90á18ž 1189943324690

V zemích s tak nízkou produktivutou práce, jako v ČR, se nedá s plošným zaváděním zkrácené pracovní doby počítat ještě hodně dlouho. V některých profesích obrovský tlak a psychické vypětí, které vyžaduje jejich výkon, snížení počtu hodin donutí k zavedení nejspíš zaměstnavatele, neb unavení a opotřebovaní zaměstnanci zvyšují chybovost.

0/−2
19.5.2018 11:33
Foto

T43o19m32á97š 90S51m21o51l84í90k 3401222576293

Koukám to otroctví jen tak neskončí, závidím veznum a mrtvím.

0/0
19.5.2018 10:13

J73a83n 88R61á73ž 1879453674240

Nikdo Vás přece nenutí být otrokem v tak na sociální dávky štědrém státě, že ano?

0/−1
19.5.2018 11:35
Foto

T43o30m18á51š 62S20m72o65l16í65k 3671322296523

mám modré oči, to neprojde

+2/0
19.5.2018 19:06
Foto

R72o20m32a11n 11K89o55z64e97l 4417436273334

To jo, štědrém..vlastní zkušenost - V době krize jsem nemohl najít práci, tak 5 měsíců podpora a potom nic - přece mám úspory a má se postarat rodina, tož asi tak.

+1/0
20.5.2018 23:34
Foto

V29á43c57l81a62v 74C94h88u76c81h98m57a 6405211358346

No já nevím, já si zavedl dvoudenní pracovní týden a má ekonomika se nezhroutila a zatím mě nikdo nekolonizoval. Tak by si ti co si to přejí, mohli taky dobrovolně zavést svůj čtyřdenní pracovní týden a užít si jej, namísto aby nařizovali ostatním jak mají koho a kdy zaměstnávat.

+1/0
19.5.2018 9:09

P55e89t95r 53N41e25d50o50m86a 4449777678770

Za dob mého pradědy se pracovalo 12 hodin denne 6dni v týdnu, v neděli "jen" dopoledne. Pradědeček se cestou z prace domu musel opírat o ploty jak byl unavený. Dal by se tedy vývoj pracovní doby za poslednich 100 let označit za nebezpečný socialistický experiment:)

+7/0
19.5.2018 5:25

P32e76t17r 45N86e53d31o57m83a 4159577348630

A ještě dál je stát. Známá je v práci 4 dny a pak má 6 dni volno. Občas má den navic, aby to vyslo na základní fond při 7.5 hodinové pracovní době.

0/0
19.5.2018 4:54

P95e38t33r 52N69e78d30o40m51a 4509477728900

V Amazonu jsme napřed a 4-denni pracovní týden už máme a je to fajn ;) Denně pracujeme 9:10 čistého času, půl hodiny je placená přestávka a pul neplacena. Raději pracovat o hodinu déle a mít den volna navíc.

+1/0
19.5.2018 4:45

S14y91l17v93a 28Š96p36o20r54k15o90v21á 5536672140759

ovšem jaksi jstezapomněl, že jste placen jen za ty čtyři dny - nikoliv za pět. Ovšem při zavedení volného pátku by se samozřejmě mzda nesnižovala

0/0
19.5.2018 7:26
Foto

V71á84c48l29a77v 29C22h27u43c73h98m47a 6475791358696

Noo, proč by se neměla snižovat. Myslíte, že mi někdo nařídí, kolik nám komu vyplácet? Zatím s tím socialismem ještě naštěstí tak daleko nejsme. Dopad by to mělo jen u minimálních mezd a ti, co ji berou by nejspíš přišli o práci. Nebo by se na delší dobu zmrazily mzdy aby se zisky srovnaly na předchozí úroveň.

0/0
19.5.2018 9:13

S72y94l49v39a 49Š88p86o59r96k52o50v32á 5416412260209

Pokud máte uzavřenou pracovní smlouvu, tak vám nemohou bez vašeho souhlasu snížit základní mzdu... mohou vám nařídit chodit do práce jen 4 dny - ale nikoliv za snížený plat

0/0
19.5.2018 18:37
Foto

V25á63c79l65a98v 52C23h83u78c89h60m53a 6975881718736

No, pracovní smlouva obvykle řeší hodinovou mzdu. Snížením počtu hodin dojde automaticky ke snížení mzdy. Úkolová mzda je pak úplně mimo jakýkoliv problém.

0/0
19.5.2018 20:52

S78y31l48v57a 28Š73p36o81r96k87o32v34á 5776882850119

to platí (a ještě ne všude) jen u dělnických profesí...já třeba v životě neměla smlouvu na hodinovou mzdu, ale pouze měsíční. Ovšem i v případě smlouvy, kdy je tarif vyčíslen hodinovou mzdou, je daný počet hodin v měsíci (příp. týdnu) a nelze podle českého Zákoníku práce tento počet hodin snížit - a tím snížit i mzdu

+2/0
20.5.2018 7:00

V56á87c31l83a10v 69Š70u29b80r64t 9597593388427

"Nebezpečný socialistický experiment"...ta holka ví, jak si nahnat karmu:-) A propos, proč socialistický, když socialismus zavedl pětidenní pracovní týden 40 let po kapitalistovi H. Fondovi? A to ještě neochotně s přechodnou pracovní sobotou, která vydržela další dvě desetiletí.

+20/−2
19.5.2018 0:16

V61á18c79l76a53v 20Š92u68b90r51t 9367963678207

Zní to vše velice "logicky", ale jako obvykle je to daleko od pravdy. Předně to, jestli nějaká země ekonomicky ovládne (kolonizuje) jinou vůbec nezávisí na tom, jak dlouho se kde pracuje, ale kdo vlastní kapitál. V zemích, které jsou již kolonizované zahraničním kapitálem (jako je Česká republika) se právě proto pracuje více. To je také důvod, proč se v Německu pracuje mnohem méně (cca o čtvrtinu) za mnohem vyšší mzdy. Nikoli to, že je Německo technologicky nějak zvlášť napřed, což je jen populární mýtus, na kterém se autorka přiživuje. Tedy jde jen a pouze o to, co si lidé na kapitalistech vymohou a co jim kapitalisté (a teď je jedno, jestli tuzemští, nebo zahraniční) povolí.

No a tady je situace opět v mnohém odlišná, než jak ji autorka blogu popisuje. Prozíraví vlastníci firem si totiž stále častěji uvědomují, že produktivita práce (to je množství práce za jednotku času) ve skutečnosti se zkracující se pracovní dobou samozřejmě roste! (...to bude asi pro paní Šichtářovou velké překvapení). Ubývá prostojů, lidé jsou soustředěnější, zaměstnavatelé zjišťují, že mohou ušetřit: zčásti na mzdách a zčásti na režijních nákladech, a k tomu mají ještě odpočatější pracovníky.

Někdo si možná pomyslí, že nemůžeme pracovní dobu zkracovat, když máme už teď nedostatek pracovníků. Ten nedostatek ale máme proto, že jsme přilákali tolik zahraničního kapitálu, že u nás vyrábí půl Evropy (ekonomickou hantýrkou jsme nad potenciálem). Pokud bude prvořadou hodnotou v ČR závodit v honbě za maximálním růstem HDP a neohlížet se vpravo ani vlevo, pak budeme mít stále nedostatek pracovní síly, přestože budou všichni pracovat jako mourovatí. To je ale otázka hodnot. Nevidím nejmenší (ekonomický) důvod, proč by neměla být lidem daná možnost zvolit si kratší pracovní týden, pokud o to budou stát a pokud budou ochotní vzdát se části mzdy. (více zde: https://vaclavsubrt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=590625)

+5/−3
18.5.2018 22:42

K30a87r16e89l 14B58o96k 7191677861731

Ekonomice zřejmě nerozumíte.

+1/−2
19.5.2018 9:50

J19a59n 28R75á63ž 1249753534640

Asi se ekonomii učil od Marxe. Ten měl ale trvalý zdroj milodarů od Engelse, , takže mohl teoretizovat.

0/0
19.5.2018 11:41

B36e23d54ř11i45c74h 18D87v96o79ř56á12k 2112598986924

Vy jste našel v Kapitálu pana Marxe nějakou chybu ? - já ne. Ony tam chyby opravdu nejsou. Chyby dělají jen lidé chybnou interpretací.

V Číně jedou podle Marxe a podívejte se na jejich úroveň a roční nárůst životní úrovně a blahobytu.

0/0
20.5.2018 19:11







Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz