Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

Drahé energie budou ještě dražší

20. 01. 2022 8:00:00
Němečtí zelení do toho praštili. Za poněkud extrémní, či ambiciózní (jak kdo chce) byli označováni již v předešlých letech. Ovšem nyní, po německých volbách, se do úsilí o záchranu světa dali s novou vervou.

Prý je nutné ztrojnásobit úsilí o snižování uhlíkových emisí „ve všech oblastech“, oznámil nový německý ministr rozšířeného ministerstva hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck. A po tomto ztrojnásobeném úsilí prý v roce 2050 bude moci Německo dosáhnout klimatické neutrality.

Symbolem ideologického tažení proti uhlíku se stalo elektrické auto jako asi nejviditelnější atribut tohoto boje. Elektroauto má jistě řadu zajímavých vychytávek. O tom žádná. Otázkou je, jestli náhodou protěžování elektroauta není na úrovni protěžování Trabantu nad Mercedesem, protože „Trabant si přeci na rozdíl od Mercedesu i úplný břídil zvládne opravit sám“.

Tak třeba elektroauto je tiché. To se celkem počítá. Zajímavé na elektroautu je i to, že nemusí řadit. Ihned má optimální otáčky. Až se vyřeší problém s bateriemi, bude to velmi zajímavá vlastnost. Zajímavé pro jejich majitele (a současně diskriminující pro majitele jiných pohonů) bude také to, že časem budou mít elektrická auta speciální značku a budou zvýhodněna nejen při parkování, ale i při vjezdu do různých částí města či pruhů. Uvažuje se o tom, že je města podpoří tím, že budou smět jezdit v pruhu pro autobusy, což jim zjednoduší průjezd městem.

A pak jsou tu samozřejmě emise, kvůli nimž vlastně elektroauta vznikají. Z pohledu emisí přijde nejspíš zásadní změna ve chvíli, kdy se rozšíří elektrické kamiony. Tesla už svůj elektrický kamion představila. Náklady na ujetý kilometr bez započtení pořizovací ceny vozu budou údajně nižší než u dieselového motoru. I BMW už provozuje elektrický kamion. Ale mezi námi, prosazení elektrických kamionů na silnice nejspíš bude pro politiky ještě větší oříšek než prosazení osobních aut.

No dobře, to bychom měli nějaké ty výhody. Ale elektroauta jsou protěžována zelenými a obecně regulátory hlavně kvůli domněnce, že jezdí „čistě“ – tedy bez emisí a na potenciálně čistě vyrobenou energii. Jenomže je skutečně elektrické auto vůbec ekologičtější než klasické?

Tak úplně samozřejmé to není.

Velmi totiž záleží na tom, jak vznikla energie, kterou čerpá. Pokud vznikla pálením uhlí, tak to nic ekologického není. Místo aby kouřil výfuk, kouří komín elektrárny. Pokud bylo auto nabito na noční proud, je krapet ekologičtější, protože elektrárna tak jako tak jede, jen dosud neměla dostatečný odběr. Pokud vznikla elektřina z obnovitelných zdrojů, už je to úplně o něčem jiném.

Další věcí je, jak je auto recyklováno. Německý ADAC v testech zjistil, že kvůli recyklaci je elektroauto ekologičtější až při nájezdu 580 000 km. Nicméně pokud by jezdilo pouze na elektřinu z obnovitelných zdrojů, je ekologičtější už při 76 000 km. Stále je zde tedy velká uhlíková stopa. To, že je ryzí elektroauto zcela ekologické, je tedy jen pověra a marketingový trik.

A konečně je tu i samotná výroba elektromobilu. A to je asi největší průšvih. Výroba baterie je totiž neekologická zejména proto, že potřebuje mnoho prvků, které se těží po celém světě, a to ne zrovna ekologicky.

Další věc: snaha přejít na elektromobilitu ve víře, že anihilace spalovacích motorů a přechod na elektromobilitu zachrání planetu, enormně zvyšuje poptávku po elektřině. Pokud bychom hypoteticky k dnešnímu okamžiku stoprocentně přešli na elektroauta, doma si nerozsvítíme, protože prostě vyrobená elektřina nebude stačit. Museli bychom tedy – od oka – zdvojnásobit množství elektřiny dodávané do sítě. Ale ouha. Zelení touží o tom, aby nově vyrobená elektřina byla pouze z obnovitelných zdrojů. Jenomže obnovitelné zdroje jsou nestabilní.

Abychom spotřebovali, dejme tomu, jednu megawatthodinu z nových zdrojů, musíme mít k dispozici příkon nikoliv jednu, ale dvě megawatthodiny příkonu z obnovitelných zdrojů kvůli jejich nestabilitě. Takže to už by znamenalo nikoliv zdvojnásobení, ale zečtyřnásobení příkonu! My přitom vypínáme kvůli zelené ideologii stabilní klasické zdroje a nenahrazujeme je dostatečně rychle zdroji novými, takže příkon rozhodně nepřibývá, a už vůbec ne stabilní.

To právě tohle je hlavním důvodem energetické krize a prudkého růstu cen energií. A pokud jste si mysleli, že energie dlouhodobě zlevní, tak jste vedle jako jedle, protože zelení teď tlačí na ještě rychlejší vypínání zdrojů. Čím rychleji se budou staré, klasické a stabilní zdroje vypínat, tím rychleji bude energie zdražovat.

A teď kvízová otázka: Myslíte si, že třeba taková Čína bude také řešit uhlík? Myslíte si, že třeba sopka na La Palmě se rozhodne nesoptit, protože se zastydí za svou produkci uhlíku? Můžete se sopky nebo Číňanů poptat, ale moc bych si na jejich upejpavost před uhlíkem nesázela. Takže celá tahle sranda se zdražováním naší energie je úplně nanic, protože to je plivanec v moři. Tahle moderní náboženství a fanatismy a lockdowny a fotovoltaiky a větrné elektrárny nás jednoho dne zničí, rozvrátí naši ekonomiku, přivedou na mizinu – možná za dvacet, možná za třicet let, kdoví. A dobře tak. Už aby na troskách zchudlé civilizace mohlo vyrůst něco smysluplnějšího.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Markéta Šichtařová | čtvrtek 20.1.2022 8:00 | karma článku: 47.27 | přečteno: 11049x

Další články blogera

Markéta Šichtařová

Krutá pravda o zdražování

Lidová moudrost tvrdí, že vláda, která zdraží lidem pivo, padne. Jop. Lidé jsou v různých režimech ochotni tolerovat leccos.

25.5.2022 v 8:08 | Karma článku: 47.14 | Přečteno: 21080 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Jak přijít o peníze snadno a rychle

Žijeme v extrémní době. O tom pochyb není. Ale můžeme se bavit o tom, jak moc extrémní je. A začíná to vypadat, že je ještě extrémnější, než se až dosud mnohým zdálo.

18.5.2022 v 8:49 | Karma článku: 46.42 | Přečteno: 18532 | Diskuse

Markéta Šichtařová

A jak politici ochránili svůj majetek před inflací?

Karma. (Hinduistický koncept příčiny a následku.) Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. (Česká lidová moudrost.) Každá příčina má svůj následek. (Univerzální filozofický princip kauzality.) Zákon akce a reakce. (Fyzika.)

11.5.2022 v 8:00 | Karma článku: 47.20 | Přečteno: 17071 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co budeme dělat bez plynu?

Tak prý možná budeme bez plynu. Fakt? Úplně? A dá se s tím něco dělat? Hromada otázek, které jsou – zdá se – zatíženy slušnou dávkou mytologie.

4.5.2022 v 7:58 | Karma článku: 47.02 | Přečteno: 23291 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jozo Peric

Kam směřuje cena zlata?

Podle Clauda Erba, ekonoma z Národního úřadu pro ekonomický výzkum, a Campbella Harveyho, profesora na Fuqua School of Business na Duke University, zlato příliš nekoresponduje s inflací.

26.5.2022 v 1:52 | Karma článku: 5.24 | Přečteno: 251 | Diskuse

Milan Smutný

Letošní poslední dovolená většiny Čechů

Zajeďte si letos na poslední pěknou dovolenou, kterou si většina Čechů v příštích letech už nebude moci dovolit. Potřetí za sebou letos dále totiž raketově vzrostly ceny elektřiny a zemního plynu.

25.5.2022 v 17:26 | Karma článku: 28.96 | Přečteno: 757 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Krutá pravda o zdražování

Lidová moudrost tvrdí, že vláda, která zdraží lidem pivo, padne. Jop. Lidé jsou v různých režimech ochotni tolerovat leccos.

25.5.2022 v 8:08 | Karma článku: 47.13 | Přečteno: 21022 | Diskuse

Jozo Peric

Jak ovlivní turecká lira ceny dovolených v Turecku?

Hodnota turecké měny se v poslední době pohybuje jako na horské dráze. Po obtížném prosinci 2021 se však víceméně začala stabilizovat. Turecká centrální banka má pod vedením prezidenta Erdogana skutečně neortodoxní metody.

24.5.2022 v 10:14 | Karma článku: 5.67 | Přečteno: 241 | Diskuse

Lenka Rutteová

Pestrý svět hypoték - aneb co vám může poradce nabídnout…

Hypotéka není na trhu jen jedna.Možná vás překvapí, kolik druhů hypotéky se dá využít - a každý z nich má své výhody jinde.

24.5.2022 v 7:51 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 159 | Diskuse
VIP
Počet článků 586 Celková karma 46.99 Průměrná čtenost 21674

Markéta Šichtařová,

ředitelka společnosti Next Finance s.r.o., ekonomka,

spoluautorka několika bestsellerů o aktuální ekonomicko-politické realitě.

V roce 2016 vydala knihu Jak to vidí Šichtařová, aneb Co nám neřekli o imigraci, důchodech a naší budoucnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Najdete na iDNES.cz