Úterý 21. března 2023, svátek má Radek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. března 2023 Radek

Drahé energie budou ještě dražší

20. 01. 2022 8:00:00
Němečtí zelení do toho praštili. Za poněkud extrémní, či ambiciózní (jak kdo chce) byli označováni již v předešlých letech. Ovšem nyní, po německých volbách, se do úsilí o záchranu světa dali s novou vervou.

Prý je nutné ztrojnásobit úsilí o snižování uhlíkových emisí „ve všech oblastech“, oznámil nový německý ministr rozšířeného ministerstva hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck. A po tomto ztrojnásobeném úsilí prý v roce 2050 bude moci Německo dosáhnout klimatické neutrality.

Symbolem ideologického tažení proti uhlíku se stalo elektrické auto jako asi nejviditelnější atribut tohoto boje. Elektroauto má jistě řadu zajímavých vychytávek. O tom žádná. Otázkou je, jestli náhodou protěžování elektroauta není na úrovni protěžování Trabantu nad Mercedesem, protože „Trabant si přeci na rozdíl od Mercedesu i úplný břídil zvládne opravit sám“.

Tak třeba elektroauto je tiché. To se celkem počítá. Zajímavé na elektroautu je i to, že nemusí řadit. Ihned má optimální otáčky. Až se vyřeší problém s bateriemi, bude to velmi zajímavá vlastnost. Zajímavé pro jejich majitele (a současně diskriminující pro majitele jiných pohonů) bude také to, že časem budou mít elektrická auta speciální značku a budou zvýhodněna nejen při parkování, ale i při vjezdu do různých částí města či pruhů. Uvažuje se o tom, že je města podpoří tím, že budou smět jezdit v pruhu pro autobusy, což jim zjednoduší průjezd městem.

A pak jsou tu samozřejmě emise, kvůli nimž vlastně elektroauta vznikají. Z pohledu emisí přijde nejspíš zásadní změna ve chvíli, kdy se rozšíří elektrické kamiony. Tesla už svůj elektrický kamion představila. Náklady na ujetý kilometr bez započtení pořizovací ceny vozu budou údajně nižší než u dieselového motoru. I BMW už provozuje elektrický kamion. Ale mezi námi, prosazení elektrických kamionů na silnice nejspíš bude pro politiky ještě větší oříšek než prosazení osobních aut.

No dobře, to bychom měli nějaké ty výhody. Ale elektroauta jsou protěžována zelenými a obecně regulátory hlavně kvůli domněnce, že jezdí „čistě“ – tedy bez emisí a na potenciálně čistě vyrobenou energii. Jenomže je skutečně elektrické auto vůbec ekologičtější než klasické?

Tak úplně samozřejmé to není.

Velmi totiž záleží na tom, jak vznikla energie, kterou čerpá. Pokud vznikla pálením uhlí, tak to nic ekologického není. Místo aby kouřil výfuk, kouří komín elektrárny. Pokud bylo auto nabito na noční proud, je krapet ekologičtější, protože elektrárna tak jako tak jede, jen dosud neměla dostatečný odběr. Pokud vznikla elektřina z obnovitelných zdrojů, už je to úplně o něčem jiném.

Další věcí je, jak je auto recyklováno. Německý ADAC v testech zjistil, že kvůli recyklaci je elektroauto ekologičtější až při nájezdu 580 000 km. Nicméně pokud by jezdilo pouze na elektřinu z obnovitelných zdrojů, je ekologičtější už při 76 000 km. Stále je zde tedy velká uhlíková stopa. To, že je ryzí elektroauto zcela ekologické, je tedy jen pověra a marketingový trik.

A konečně je tu i samotná výroba elektromobilu. A to je asi největší průšvih. Výroba baterie je totiž neekologická zejména proto, že potřebuje mnoho prvků, které se těží po celém světě, a to ne zrovna ekologicky.

Další věc: snaha přejít na elektromobilitu ve víře, že anihilace spalovacích motorů a přechod na elektromobilitu zachrání planetu, enormně zvyšuje poptávku po elektřině. Pokud bychom hypoteticky k dnešnímu okamžiku stoprocentně přešli na elektroauta, doma si nerozsvítíme, protože prostě vyrobená elektřina nebude stačit. Museli bychom tedy – od oka – zdvojnásobit množství elektřiny dodávané do sítě. Ale ouha. Zelení touží o tom, aby nově vyrobená elektřina byla pouze z obnovitelných zdrojů. Jenomže obnovitelné zdroje jsou nestabilní.

Abychom spotřebovali, dejme tomu, jednu megawatthodinu z nových zdrojů, musíme mít k dispozici příkon nikoliv jednu, ale dvě megawatthodiny příkonu z obnovitelných zdrojů kvůli jejich nestabilitě. Takže to už by znamenalo nikoliv zdvojnásobení, ale zečtyřnásobení příkonu! My přitom vypínáme kvůli zelené ideologii stabilní klasické zdroje a nenahrazujeme je dostatečně rychle zdroji novými, takže příkon rozhodně nepřibývá, a už vůbec ne stabilní.

To právě tohle je hlavním důvodem energetické krize a prudkého růstu cen energií. A pokud jste si mysleli, že energie dlouhodobě zlevní, tak jste vedle jako jedle, protože zelení teď tlačí na ještě rychlejší vypínání zdrojů. Čím rychleji se budou staré, klasické a stabilní zdroje vypínat, tím rychleji bude energie zdražovat.

A teď kvízová otázka: Myslíte si, že třeba taková Čína bude také řešit uhlík? Myslíte si, že třeba sopka na La Palmě se rozhodne nesoptit, protože se zastydí za svou produkci uhlíku? Můžete se sopky nebo Číňanů poptat, ale moc bych si na jejich upejpavost před uhlíkem nesázela. Takže celá tahle sranda se zdražováním naší energie je úplně nanic, protože to je plivanec v moři. Tahle moderní náboženství a fanatismy a lockdowny a fotovoltaiky a větrné elektrárny nás jednoho dne zničí, rozvrátí naši ekonomiku, přivedou na mizinu – možná za dvacet, možná za třicet let, kdoví. A dobře tak. Už aby na troskách zchudlé civilizace mohlo vyrůst něco smysluplnějšího.

Autor: Markéta Šichtařová | čtvrtek 20.1.2022 8:00 | karma článku: 47.27 | přečteno: 11114x

Další články blogera

Markéta Šichtařová

Problémy bank se množí

Akciové trhy letí dolů. Nejvíc ztrácí akcie bank. Bezpečné přístavy, jako třeba zlato, naopak posilují. Už v závěru minulého týdne akciové trhy klesaly po zprávě, že americká banka Silicon Valley Bank hlásí problémy.

15.3.2023 v 8:02 | Karma článku: 43.96 | Přečteno: 11213 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Strčte si MDŽ

Víte, jaká je podstata rasismu? Podstatou rasismu je umělé vytvoření skupiny lidí na základě barvy jejich kůže a odsouzení celé této skupiny. Rasismus je hnus. Zlo.

8.3.2023 v 9:10 | Karma článku: 45.20 | Přečteno: 13275 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Cibule, papriky, a ti další zelení

Zdálo se vám, že v poslední době máme v ekonomice nějak málo adrenalinu? Že je nějak nápadně klid? Tak dovolte, abych vám jej opět kapku zvýšila: Podle posledních zpráv si spotřebitelská inflace v Evropě dál vesele roste.

1.3.2023 v 8:24 | Karma článku: 45.60 | Přečteno: 10858 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Záhadná čísla a inflace, co tu stále bude

Jestli se někdy o nějakých makroekonomických statistikách dá říci, že jsou zmatené a obtížné z nich číst, pak je to v tuto chvíli. Z celé evropské ekonomiky totiž přicházejí zprávy, které je dosti obtížné dešifrovat.

21.2.2023 v 15:23 | Karma článku: 45.14 | Přečteno: 11222 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Josef Barta

Jak zastavit postupující bídu občanů

Roztočená spirála inflace, zdražování, výhrůžky vlády na zvyšování daní a další její kroky, které jdou proti potřebám občanů, kteří je volili - to je současná realita. Pracující chudnou, politici a úředníci bohatnou.

21.3.2023 v 17:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Milan Smutný

Nekonečně drahý bůček v solárním balení

Když řezníci za komunistů prodávali nedostatkové druhy masa, zákazník si k nim musel přikoupit i bůček. Dnes je tento tzv. vázaný prodej zakázaný, ale v zelené politice EU se nám vrátil – ovšem s miliardovými účty pro občany.

21.3.2023 v 15:27 | Karma článku: 18.00 | Přečteno: 190 | Diskuse

Eva Hauserová

Jak to chodí v tyrkysových firmách

Občas jsem slyšela někoho mluvit o tyrkysových firmách, ale měla jsem jen mlhavou představu, oč běží. Konečně jsem objevila knihu, která to důkladně objasňuje - Budoucnost organizací od Frederica Lalouxe.

20.3.2023 v 8:24 | Karma článku: 7.07 | Přečteno: 475 | Diskuse

David Kunc

co nového přinesl v ekonomice 12. týden

Proč padla SVB? Mají státy dost peněz na záchranu všech bank? Zvedla by ČNB sazby? Za jakých podmínek?

20.3.2023 v 0:58 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 66 | Diskuse

Tomáš Kučera

Proč valorizace důchodů nepomůže.

Dnes se podíváme na to, proč valorizace důchodů ve skutečnosti nikomu nepomůže. Vysvětlíme, jak fungují peníze a důchodový systém.

19.3.2023 v 12:57 | Karma článku: 8.23 | Přečteno: 482 | Diskuse
VIP
Počet článků 627 Celková karma 45.02 Průměrná čtenost 21069

Markéta Šichtařová,

ředitelka společnosti Next Finance s.r.o., ekonomka,

spoluautorka několika bestsellerů o aktuální ekonomicko-politické realitě.

V roce 2016 vydala knihu Jak to vidí Šichtařová, aneb Co nám neřekli o imigraci, důchodech a naší budoucnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené články

více

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...